Bakomvärldens Lina Blixt svarar på vår flaskpost!

För några dagar sedan gillade jag Bakomvärlden av Lina Blixt väldigt mycket här på Flaskposten. En Flaskpost med våra frågor skickades ut till Lina och hurra, hon ville vara med och svara på dem:

1. Hur kom det sig att du blev författare/illustratör? Tänker du på dig själv som författare eller illustratör?
Jag har alltid tyckt om att teckna och gillat att skapa berättelser genom bilder. Efter att ha pluggat media/kultur på högskola i fyra år med tanken att ha tecknandet endast som hobby (Inte kan man väl jobba med att rita?) kom jag på att jag ju faktiskt borde satsa på det jag är bäst på. Så jag sökte till Serie- och Bildberättarprogrammet i Gävle där jag de två kommande åren fick teckna och berättta i bild och text på heltid. Som slutprojekt valde jag att göra en barnbok, vilken visade sig bli väldigt bra. Så jag skickade den till förlag och fick napp av Kabusa som ville ge ut den. Författare har jag lite svårt att se mig själv som än, kanske efter nästa bok! Jag brukar kalla mig för illustratör/serietecknare/konstnär och nu även barnboksdebutant.

2. Bakomvärlden är din debutbok. Kan du berätta om hur du fick idén till boken?
Jag hade länge haft en idé om en berättelse där en ensam pojke hittar en portal till en annan värld. När jag så skulle göra en barnbok som slutprojekt tog jag den idén som jag spann vidare på. Jag ville göra en barnbok som både vuxna och barn tyckte om och inspirerades av berättelser som inte är inriktade på endast barn som målgrupp. Exempelvis Coraline och The Wolves in the Walls av Neil Gaiman samt Vincent av Tim Burton ser jag mer som ”barnberättelser” för vuxna som alla åldrar kan gilla.

3. Har du någon ny bok på gång? Om så, vad handlar den om?

Jag håller på att planera en ny barnbok på temat Halloween, en högtid som jag gärna ser få ännu bättre fotfäste här i Sverige. Jag vill även göra en uppföljare till Bakomvärlden inom en snar framtid.
4. Vad är det roligaste respektive det tråkigaste med skaparprocessen kring en bok?
Jag tycker att alla delar av skaparprocessen är väldigt roliga, från idé till textskrivande till bildskapande till den sista utformningen av boken. Den del som dock kan vara lite jobbig är att komma på hur den där första bra idén ska kunna göras till en originell och intressant berättelse som fungerar från början till slut.

5. Vilken superkraft skulle du vilja ha och varför?

Då skulle jag vilja kunna resa i tiden. Det är väldigt frustrerande att man som människa får uppleva så kort tid i världen. Jag vill veta vad som händer sen, hur jorden ser ut om miljoner år, hur långt tekniken kan utvecklas, om vi någonsin hittar liv på andra planeter… Jag skulle även vilja tillbaka i tiden och se hur det var när dinosaurierna härskade på jorden.

Och så till sist fem snabba, vilken är din/ditt favorit:

– rätt: Smörstekta (egenplockade) kantareller på valfritt underlag; toast, paj eller kanske omelett.
– ställe: I soffan framför en skräckfilm
– färg: Höstlövsfärgerna
– djur: Nästan alla djur i bebisversion
– webbplats: sf.se (Jag tycker om film, gärna på bio.)

Tack Lina för att du ville svara på våra frågor!

/Sofia – som håller med om Vincent-filmen. Den är jättebra!

8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


