Drakhjärtan till Strindberg

Knappt har jag hunnit mer än börja i Tant Julia och författaren av årets Nobelpristagare i litteratur så är det som Sofia skriver alltså dags för nomineringarna till Augustpriset!

Bland de nominerade barn- och ungdomsböckerna har jag bläddrat i en (Tänk om) och nyligen satt i bokmärken och ligger i startgroparna för läsning av två (Syltmackor & oturslivet och Här ligger jag och blöder).

Och trots att jag alltså inte är speciellt inläst, så känner jag starkt att min favorit som jag hoppas på för priset är Syltmackor & oturslivet av barnboksdebutanten Anna Ehring. Jag har gillat den från första ögonkasten både i och utanpå! Tänk bara del 1 i en blivande serie som heter  DRAKHJÄRTA!

Måste skicka iväg en flaskpost med frågor till författaren och hoppas på att vi får veta lite mer om henne…

Har ni någon favorit till Augustpriset i år?

/Johanna

4 Responses to “Drakhjärtan till Strindberg”


  1. 1 lena kjersén edman 19, oktober, 2010 kl. 9:23 f m

    Eftersom det är en sådan brist (de sista trettio åren faktiskt) på riktigt bra diktsamlingar för barn, så hoppas jag att diktboken vinner.
    Den är inte sensationellt bra, men tillräckligt bra! (Man ska alltid, tycker jag, som bibliotekarie elelr lärare läsa minst en dikt vid varje ”bokprat”)

    Jag hade hoppats att Jan Lööfs nya bilderbok och Johanna Thydells nya ungdomsroman hade blivit nominerade, men tycker också väldigt väldigt mycket om den starka ungdomsboken ”Här ligger jag och blöder”.
    Jenny Jägerfelds nya bok överträffar faktiskt hennes berusande och omsusade debut!

    Eva Lindströms bilderbok är också en av hennes allra finaste – och det säger MYCKET.
    Den enda bok av de nominerade som jag inte har läst är kapitelboken för barn.
    OM den är bra, så får den gärna vinna – det är så ytterst sällan en mellanålderbok nomineras till det här priset.

    BRA nomineringar! Heja juryn!

  2. 2 FlaskpostenJohanna 19, oktober, 2010 kl. 12:11 e m

    Om jag får vara lite biblioteksKODig så tycker jag att det är ganska sällan som det kommer jättebra Hcg-kapitelböcker av svenska författare, i alla fall om man jämför med Hcf-kapitelböcker och ungdomsböcker. Om Syltmackor & oturslivet är så bra som jag hoppas (är bara några sidor in), tycker jag att det vore otroligt roligt med en Hcg-pristagare!

    Lena: Känner mig lite vilse nu. Vilken av de nominerade böckerna är diktsamlingen för barn som du hoppas på?

  3. 3 lena kjersén edman 19, oktober, 2010 kl. 10:26 e m

    Lena Sjöberg: Tänk om

  4. 4 lena kjersén edman 19, oktober, 2010 kl. 10:29 e m

    ””Tänk om jag var mygga och du ett litet knott/Vi skulle bada bubbelbad i någons gamla spott”. Fantasifulla tankefigurer och vältrimmad vers i en egensinnig och varierad bildvärld som sträcker sig från loppcirkusens tält i en sunkig kvart till kaskelottvalarnas vida ocean.”

    Lena Sjöberg är en av våra bästa och mest spännande illustratörer. Hon arbetar med sina böcker som allkonstverk, där alla delar är lika betydelsefulla och utmanande att jobba med. I den vackert illustrerade bilderboken Tänk om … har Lena Sjöberg skrivit finurliga verser om djurliv och om hur det skulle vara om man bytte plats. Om man själv var en liten kulting, en valunge eller en getingförälder. Vad kunde man göra då?

    Tänk om vi var fladdermöss med huggtänder och klor.
    Tänk om vi var skräcködlor, en liten och en stor.
    Tänk om du var hundvalp och jag en vuxen hund.
    Kom, sätt dig här hos mig, så låtsas vi en stund!


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


