Det händer nu – eller?

Igår läste jag Det händer nu av Sofia Nordin. Började läsa på tunnelbanan hem, läste mig igenom middagen och la mig sedan i soffan och läste klart.

Det händer nu är en av de Augustpris-nominerade böckerna och jag hänger inte riktigt med där. Jag tycker absolut att boken är bra men det är något som fattas.

Sofia Nordin skildrar på ett fint sätt den första himlastormande kärleken. Att den sen råkar ske mellan två tjejer,  Stella och Sigrid, gör att boken blir lite annorlunda än andra kärleksböcker. I boken tar de flesta runt omkring Stella och Sigrid nyheten om deras kärleksrelation med ro/glädje. Utom Sigrid mamma som har svårt att acceptera. Innan kärleksrelationen startar får vi följa Stella och hennes tankar hit och dit om hur förälskad hon är i Sigrid. Paniktankar om att hon vill vara ”normal”, om att hon försöker hångla med en kille som till råga på allt är Sigrids bror.

Parallellt med Stellas och Sigrids berättelse får Stella kontakt med en 84-årig dam, Agnes, som är homosexuell. De börjar brevväxla och Agnes berättar för Sigrid hur det var när hon var ung = inte accepterat att vara homosexuell. Jag tycker även om den historiska aspekten även om den känns lite tillrättalagd.

Så: en bra bok, intressant att homosexuell kärlek skildras så ”odramatiskt”. Men som sagt. Något fattas och jag har svårt att sätta fingret på vad. Boken känns helt enkelt lite blek och därför är jag förvånad att den nominerats till August-priset där jag tycker att t.ex. Gunnar Ardelius nya bok sticker ut mycket mer och rör om i språkgrytan.

MEN jag tänker absolut uppmuntra till läsning av Det händer nu eftersom den just är så odramatisk i berättande om Stellas och Sigrids kärleksrelation.

/Sofia

9 Responses to “Det händer nu – eller?”


  1. 1 Ida 20, oktober, 2010 kl. 10:14 e m

    Hm, jag har inte bestämt ännu om jag ska läsa den här… Får se. Till Augustpriset hejar jag på Här ligger jag och blöder, som jag tyckte så himla mycket om.

  2. 2 Sofia 20, oktober, 2010 kl. 10:19 e m

    Här ligger jag och blöder ska jag läsa någon gång. Den hyllas ju både här och där : )

    Annars läste jag Eva Lindströms anti-vatten bok igår och gillade massor!

  3. 3 Clarisa 21, oktober, 2010 kl. 10:23 e m

    Hej Sofia!
    Hejar också på Eva lindström! Det är dags nu, hon har varit nominerad minst en gång tidigare men aldrig vunnit. Jag gillade Det händer nu alldeles lagom mycket också.

  4. 4 Clarisa 21, oktober, 2010 kl. 10:25 e m

    Men Tänk om är också fin …

  5. 5 FlaskpostenSofia 22, oktober, 2010 kl. 10:46 f m

    Hej Clarisa!

    det vore roligt om Eva vann. Jag tror hon t.o.m. varit nominerad sju gånger tidigare! Tyckte jag såg något om det på Alfabetas hemsida. Fast jag har bara läst Evas och Sofias böcker…. så än kan jag egentligen inte uttala mig om vilken jag tycker ska vinna : )

    Det var kul att ses i onsdags!

  6. 6 Ida#2 22, oktober, 2010 kl. 8:00 e m

    Hejar på Eva Lindström, älskar hennes böcker! Det var förresten du Sofia som tipsade mig om hennes ”Jag gillar Stig” för flera år sen, tack för det!

  7. 7 Sofia 23, oktober, 2010 kl. 10:12 f m

    Åh vad roligt att höra!! Jag gillar Stig är väldigt bra.

  8. 8 Ida#2 23, oktober, 2010 kl. 12:18 e m

    Japp, båda Stig-böckerna är toppen! Hemma hos oss gillas även ”Gunnar i granskogen” om Gunnar som försöker övervinna sin granskräck! (illustrerad av Eva Lindström).

  9. 9 Clarisa 23, oktober, 2010 kl. 12:28 e m

    Ja, det var trevlig att ses, och roligt att prata om Sarah Dessen över ett glas vin!


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


