Ska jag fräsa eller vara en hejig bokbloggare nu?

Hej. Nu ska jag skriva om två böcker som gav mig lite tankeverksamhet redan innan jag öppnade första sidan. Böckerna är Zombieboken och Varulvsboken av Andreas Palmaer. Två till synes ”normala” böcker. Vad är det då som skapar tankeverksamheten?

Jo, i våras skrev Andreas en krönika/debattartikel i Dagens Nyheter där han tycker att bloggar som skriver om barn- och ungdomsböcker ofta är alldeles för positiva och entusiastiska. Han blir irriterad över att bloggarna hejar för mycket på barnkulturen. Han skriver också att barnboksförfattare inte recenseras i dagspress i samma utsträckning som vuxenbokförfattare vilket är sant. Återstår gör då bloggarna…

Nu till tankebryderierna jag fick när jag såg att Andreas P själv är böckernas författare. Jag blev helt enkelt full i skratt och började tänka som så: oh oh tänk om jag läser de här böckerna och tycker de är underbara, fantastiska och helt geniala. Hur ska jag då kunna skriva det i bloggen utan att Andreas himself blir irriterad över mitt översvallande och hyllande inlägg. Ska jag då istället hålla mig neutral och sakligt försöka skriva om böckerna? Sen kan det ju faktiskt vara så att jag inte tycker böckerna är bra, ska jag då köra min taktik ”tiga ihjäl” kassa böcker som jag kör ibland. Eller skriva ner dem som det händer att jag gör med böcker ibland?

Hänger ni med?

Nu har jag i alla fall läst Andreas böcker. Så här ser de ut:

Riktigt snygga omslag skapade av Peter Bergting som jag tycker fångar blicken och skapar nyfikenhet inför böckerna. Zombies och varulvar är spännande!

Innehållet är en blandning av fakta och fiktion. Läsaren får veta hur man känner igen, blir och klarar sig undan en zombie/varulv samt läsa berättelser. I zombieboken är berättelsen ganska trist och förutsägbar. Då gillar jag de sägner som återberättas i varulvsboken bättre.

När jag läst klart böckerna tänkte jag att ja, Andreas kommer inte bli irriterad på ett för positivt inlägg. Böckerna är helt okej, bitvis riktigt underhållande. De är skrivna med en lättsam ton som jag tycker passar bra, de kommer förmodligen inte vara för skrämmande för de barn som läser böckerna.

Då gillade jag hans bok Sopnedgasten och andra moderna monster bättre. Den tycker jag verkligen ni ska läsa! Johanna har flaskpostat om den här.

I samma faktafiktion-serie som Zombieboken och Varulvsboken finns också Ulf Sindts böcker med teckningar av Jens Ahlbom: Riddarboken och Boken om bovar.

Här gillar jag Boken om bovar bäst! Den handlar till största delen om den ökända tjuven Lasse-Maja som levde i början av 1800-talet och som klädde sig i kvinnokläder för att kunna genomföra sina brott. Jag är fascinerad att Lasse-Maja lyckades lura så många! Riddarboken är också bra men jag är lite trött på riddare så jag kunde inte riktigt engagera mig i boken.

Avslutningsvis: det känns nästan lite synd att jag inte tyckte Andreas böcker var superfantastiskt underbara. Det hade faktiskt varit lite roligt att få vara en sådan där hejig bokbloggare som hyllar ända upp till stjärnorna.

Vill ni läsa Andreas debattartikel om barnboksbloggar kan ni klicka här. Lånat från Bokunge som skrev ett inlägg om debattartikeln här. Även jag skrev en kommentar på Andreas artikel. Läs här om du vill.

Hejdå!

Sofia

5 Responses to “Ska jag fräsa eller vara en hejig bokbloggare nu?”


  1. 1 flaskpostenJohanna 23, oktober, 2010 kl. 9:46 f m

    Först, kul och bra med lättlästa faktaböcker om spännande och lockande ämnen tycker jag!

    Sen, det är kul med hejiga tips som man blir sugen på, men varningar kan vara precis lika bra att få, så du får gärna fräsa åt dem istället för att tiga ihjäl dem!

    Fast har man inte riktigt tid att skriva om allt man skulle vilja, så är det i alla fall så för mig att jag väljer ett tips framför en varning.

    Fast en rejäl varning går absolut före ett ljummet halvokej tips i min skrivordning.

    Ja, och det är inte så sällan det är helt annat att måste-syssla med så att jag inte hinner varken varna eller tipsa fast jag tänker att jag vill och ska senare… då sätter jag ett 1-10 betyg i min lästlista här på Flaskposten och rusar vidare.

  2. 2 Sofia 23, oktober, 2010 kl. 10:18 f m

    Jepp, jag väljer också hellre att skriva om böcker jag gillar än inte gillar pga tidsbrist. Tiden tiden var tar den vägen?

    Fast jag kan tycka att det är kul att skriva om böcker som jag inte riktigt vet vad jag tycker om också, som t.ex. Sofia Nordins Det händer nu. Den är ju Augustnominerad men när jag läste den kände jag ju: varför då? Vad är det som gör boken så speciell att den kanske vinner ett pris? Då blir ett funderande inlägg som ett sätt för mig att fundera vidare kring det även om jag tycker boken bara är okej.

    Kanske ska vi ha en ny kategori som heter Flaskposten dissar : )

  3. 3 flaskpostenJohanna 23, oktober, 2010 kl. 10:46 f m

    Det där med funderande inlägg gillade jag! Däremot dissar jag kategorin dissar, det låter så hårt, och även om den väl skulle gå ut på samma sak så kan jag tänka mig en ny kategori kallad Flaskposten varnar eller något sånt! Vi kan ju ta upp det på helgens fixarmöte 🙂

  4. 4 flaskpostensofia 23, oktober, 2010 kl. 11:04 f m

    Flaskposten dissar är ett skämt! Jag tycker också det låter alldeles för hemskt och taskigt.

    Samt att jag ogillar ordet dissar… : ) Men det kan vara en punkt på morgondagens agenda.


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


