100 böcker att läsa innan man blir vuxen

p22803181Min favorit bland vuxna som tipsar vuxna om barn- och ungdomsböcker heter Karna Nyström. 

100_bocker_att_lasa_innan_man_blir_vuxen

Nu har Karna satt ihop en egen 100-lista (visa kallar sånt här för KANON) i bokform: 100 böcker att läsa innan man blir vuxen heter den. De 100 lästipsen är indelade i tio kapitel, ett för varje år man går i skolan. Det börjar med tips särskilt tänkta för en när man går i förskoleklass och avslutas med böcker för en när man går i nian.

MEN, som Karna skriver är det här också böcker att läsa även sedan man blivit vuxen, och urvalet av böcker för en viss årskurs, till exempel 2:or, kan passa lika bra för nior att diskutera.

I flera av kapitlen har Karna låtit ett speciellt tema styra urvalet en del. När man går i trean blir det klassiska sagor på längden och tvären, i femman fantasy och magi, och i åttan skräck och mystik. Såklart behöver man inte alls läsa i den ordningen om man inte vill, men det är kul att läsa böcker temavis tycker jag. Och när man har läst på i flera olika teman kan man ägna sig åt trevligt boknörderi och jämföra de olika genrerna!

Jag sträckläste mig igenom hela skolgångens boktips år för år på bussen hem igår, och jag blev nästan sugen på att åka tillbaka till jobbet och låna på mig en hel kasse full av böcker som Karna skriver om. TROTS att det var hungrigt, mörkt och kallt, och fredagkväll! Det ni!

/Johanna

Ps. Karna har en finfin barnlitteraturblogg, och det gör faktiskt inget att det var ett tag sedan hon skrev där sedan sist, för det finns redan en massa inspirerande och intressant att botanisera bland där. Gör ett besök! Ds.

Ps.2 Kanske vi skulle skicka iväg en flaskpost med lite frågor till Karna… Ds.2

4 Responses to “100 böcker att läsa innan man blir vuxen”


  1. 1 Sofia 23, oktober, 2010 kl. 10:23 f m

    nu blir jag nyfiken att läsa Karnas 100-lista! Indelningar i olika ämnen låter toppen.

    och TACK, J, för att du skrev att Karna gjort en 100-lista inte en kanon. Jag är ju lite allergiskt mot kanon : ) Listor däremot gå hem.

  2. 2 Sofia 23, oktober, 2010 kl. 10:23 f m

    och JA skicka en Flaskpost till Karna!

  3. 3 BokMamma 26, oktober, 2010 kl. 7:12 e m

    Den här har jag beställt till ”mitt” bibliotek. Ska bli väldigt intressant att läsa.

    Brukar lyssna på Karna två gånger om året och det är alltid intressant och inspirerande.

  4. 4 FlaskpostenJohanna 27, oktober, 2010 kl. 12:52 e m

    Toppen, Karna är verkligen inspirerande :)!


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


