Anna Ehring – Flaskposten intervjuar

Går man in och läser om nyligen Augustprisnominerade  Syltmackor & oturslivet på förlagets hemsida, och tittar på bilden av bokens författare som finns där, så kan man få en svag känsla av igenkänning. Se själva –>

Läser man vidare i Anna Ehrings författarpresentation förstår man/den som har sett tv-seriefilmatiseringen av Maria Gripes skuggserie varför. Det här är Anna som spelade Carolin i Flickan vid stenbänken från 1989!

Och nu, lite drygt 20 år senare, är hon alltså debuterande barn- och ungdomsboksförfattare med en fantastisk bok om Nisse som förlorat sin mamma, men har en egen drakhjärtekompis! Klart man blir nyfiken. Vi skickade en Flaskpost med våra frågor till Anna och fick svar!

1. Hej Anna! Hur kom det sig att du blev författare?/Varför skriver du böcker?
Jag behöver skriva för att må bra. Eftersom jag tidigare arbetat som skådespelare kändes det naturligt att först skriva manus för film och teater men när jag fick min första dotter för femton år sedan började ideer om olika barnberättelser poppa upp och jag har skrivit flera olika historier för och om barn i olika åldrar sedan dess.

 
2. Syltmackor & oturslivet är din barnboksdebut. Är det också den absolut första bok du skrivit? Och vad tycker du bäst om med boken?
Syltmackor och oturslivet var den första boken som blev antagen. jag har blivit refuserad mååånga gånger. Men aldrig gett upp. Jag har tänkt såhär att: så länge det är roligt att skriva så skriver jag…Det jag tycker mest om med boken själv är att det är så roligt att leva sig in i de olika karaktärerna när jag skriver. Och så är jag nog lite förälskad i Harry, han är avväpnande nördig sådär som tillexempel min pappa har varit ibland och det är underbart uppfriskande, särskilt om man är ledsen.

 
3. Har du någon ny bok på gång? Om så, vad handlar den om?
Jag har flera böcker i tankarna några som jag arbetar mer med. Men framförallt ska jag fota klart bilderna till den tredje boken om Nisse.
 
4. Hur kommer du på vad som ska hända i dina böcker?
Det är olika. Ibland kan det vara att jag får syn på ett träd, som i vintras, det blommade fortfarande fast det var iskallt och snö överallt. Då tänkte jag: Här står du stark och vacker i allt det iskalla. Och det blev en ide till en bok om en tonårstjej.
 
5. Vad är roligast respektive tråkigast med att vara författare?
Det är fantastiskt roligt när jag kommit in i en berättelse, och att bli utgiven och få respons för det jag skrivit också förstås. Tråkigt är att inte ha tid att skriva eller bli refuserad, aj.


 6. Vilken superkraft skulle du vilja ha och varför?
Super immunförsvar, för att aldrig bli sjuk.
 
Och så till sist fem snabba. Vilken är din/ditt favorit:

rätt: fisk och skaldjur
ställe: under eken
färg: kanske röd…eller gul
djur: alla utom fästingar
bok: många men t.ex: ”Först var det mörkt” av Anna Höglund, som är en bilderbok, och en bok för större barn, då tänker jag allt som oftast på böckerna om Hugo och Josefin av Maria Gripe.
webbsida: Hrm…har ingen tror jag?

******************************************************

Tack Anna, för att du ville vara med och svara på Flaskpostenfrågorna och för att du delade med dig av den hoppingivande erfarenheten av att man inte ska ge upp. Särskilt inte om man blir refuserad och får motstånd när det gäller något man själv tycker om att göra!

Lycka till den 22 november då vinnaren av årets Augustpris tillkännages!

4 Responses to “Anna Ehring – Flaskposten intervjuar”


  1. 1 lena kjersén edman 7, november, 2010 kl. 11:28 f m

    Vill du kanske bli nästa Anna Ehring?

    I sommar – i slutet av juli – ska barnboksförfattaren Annika Holm och jag på Åsa folkhögskola (inte Svalöv denna gång) leda kursen

    ”Att skriva för barn och ungdomar”.

    Hurra, så kul det ska bli!

    lena kjersén edman
    P S Om du säkert vill komma med på kursen, anmäl dig i god tid!

  2. 2 FlaskpostenJohanna 8, november, 2010 kl. 3:32 e m

    Det låter kul!
    Men det här är inte riktigt en anslagstavla 🙂
    /FlaskpostenJohanna

  3. 3 lena kjersén edman 16, november, 2010 kl. 12:17 e m

    Jag gillar jättemycket ”Syltmackor & Oturslivet”!
    Om någon vecka recenserar jag den i Västerbottens-Kuriren.

    Det är MYCKET ovanligt att en mellanåldersbok nomineras til Augustpriset
    Det har bara hänt 2 gånger på 2000-talet.
    Bilderböcker och ungdomsromaner är de kategoreier son istället nomineras till barnbokspriset.

    Varför är det så svårt på 2000-talet
    att skriva en riktigt bra och originell bok för mellanåldrarna –
    när det finns så fantastiska småbarnsböcker, bilderböcker och ungdomsböcker?

    Det HAR tidigare funnits fantastiska och nyskapande mellanåldersböcker.

    Några lysande exempel – populära hos både barn och vuxna:

    Astrid Lindgren Pippi Långstrump
    Tove Jansson; Trollkarlens hatt
    Åke HolmbergTure Sventon
    Margareta Strömstedts böcker om Majken
    Inger Lindahl Zigge med Z
    Maria Gripe Glablåsarens barn (med flera)
    Gunnel Linde:Med LillKlas i kappsäcken (med flera)
    Annika Holm: Amanda! Amanda!
    Helena Dahlbäcks böcker om Julia
    Ulf Stark. Dårfinkar och dönickar
    Mellanåldersböcker av Eva Ibbotson, Christine Nöstlingen,, Roald Dahl.

    Är det månne FÖRLAGEN som helt har snöat in på att det ska vara —-lättläst????
    Till varje pris – lättläst!
    (Undra då på att en del barn slutar att läsa!)

  4. 4 lena kjersén edman 21, november, 2010 kl. 12:46 e m

    *
    Tamtamtam! Mellanåldersboken Syltmackor och oturslivet av debutanten Anna Ehring (BonnierCarlsen) har nominerats till Augustpriset. Så utmärkt rättvist!

    Elvaårige trumspelaren och nästan-snowboardåkaren Nisse Berg, hans tvåårige gullige lillebror, en pappa samt den busiga ödlan Harry har det väl rätt bra tillsammans hemma i Bagarmossen. Bara litet för tyst.
    Nisse längtar ibland efter sin döda mamma och då blir han allvarlig och ledsen. Han undrar också över varför mamma var så arg det sista året hon levde.
    En dag gör pappa något väldigt tokigt.

    En annan dag hör Nisse en röst.
    Ödlan Harry har blivit en drake. En talande drakvän har Harry blivit, en fnittrig vän som älskar syltmackor.

    Anna Ehrings debutbok är alltså det som skulle knnna kallas för ”magisk socialrealism”. Det har blivit så bra.
    Syltmackor och oturslivet, som är den första delen i serien ”Drakhjärta”, har blivit jämförd med Barbro Lindgrens smått vansinniga och drastiska böcker om Loranga, Mazarin och Dartanjang, men jag ser fler likheter med några Maria Gripes böcker.
    Den första boken i drakserien kan beskrivas som en god blandning av en Elvis Karlsson-bok och en Hugo-bok, men ändå med en alldeles egen ton.

    En smula vemodig är tonen, men varm och skön. Den stannar länge kvar i läsaren.


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


