Flaskposten intervjuar: Karna Nyström

För ett litet tag sedan läste jag den helt fantastico-inspirerande 100 böcker att läsa innan du blir vuxen av Karna Nyström och blev bara ”tvungen” att skicka iväg en flaskpost med frågor! Och vi fick svar svar svar, hurra! Bara det att jag måste ha fått ett glapp i hjärnan och inte sett det förrän ja… hursomhelst håll tillgodo här kommer intervjun med Karna!

1 . Hur kom det sig att du blev litteraturpedagog och vad exakt gör en litteraturpedagog? Läsning har alltid varit mitt största intresse! Redan när jag var liten tänkte jag att jag skulle bli bibliotekarie, så det utbildade jag mig till. Jag upptäckte att jag faktiskt var bra på ”smitta” andra med min läsglädje så när jag snubblade över ett frilansuppdrag som innebar att jag kunde jobba med det, så kom jag att bli även litteraturpedagog. Tur för mig att få jobba med mitt största intresse!

En barnbibliotekaries och en litteraturpedagogs arbete är kanske inte så olika varandra men en litteraturpedagog funderar mycket kring läsning och frågorna ”vad”, ”varför” och ”hur.” Jag tycker det är viktigt att både barn och vuxna vet vad som finns att läsa för det gäller ju att kunna para ihop rätt bok med rätt person. Jag vill gärna skapa lässug även hos vuxna för den bästa litteraturförmedlaren är den som läser själv! Det är också bra att fundera över varför man ska läsa egentligen. Lyckas man förmedla det är det ju mycket lättare att motivera andra att läsa. Hur handlar om hur man arbetar med läsning och läsförståelse och de böcker som finns i t ex klassrummet och hur man hjälper barn och ungdomar att bli intresserade, reflekterande läsare.

2 . Du är aktuell med en bok nu – ”100 böcker att läsa innan man blir vuxen”. Har du skrivit något tidigare och har du kanske någon ny bok eller något annat spännande på gång? På tal om böcker : om bokprat och boksamtal i skola och bibliotekJag har mest skrivit lite artiklar och sånt om barnlitteratur tidigare. Och så har jag skrivit ett avsnitt i en bok som heter ”På tal om böcker” som handlar om hur man ”bokpratar”.
Tidigare skrev jag en del i min blogg om barn- och ungdomsböcker men den vilar… fast jag tänkte börja blogga igen nästa år. Annars är det alltid en massa skiftande uppdrag på gång: denna veckan ska jag t ex vara med på en barnlitteraturfestival, träffa lågstadieklasser och prata om Bokjuryn för vuxna.
 Sedan har jag börjat drömma om att någon gång skriva en fantastiskt bra barnbok! 🙂 Jag förstår inte riktigt när jag skulle hinna det men det finns en man som heter Harry Bernstein som skrev sin första bok (som blev en succé) när han var 96 år gammal! Det känns bra att tänka på…

3 . Har du någon ”favoritsort” av böcker eller en speciell bok som det är särskilt roligt att berätta om?  Jag kan verkligen gilla alla sorters böcker: sorgliga, deckare, fantasy osv. För mig handlar det mer om hur bra intrigen är och hur väl författaren berättar den. Men jag är väldigt förtjust i att läsa lite ”mystiska” böcker, som Maria Gripes ungefär. Gärna lite oförklarliga händelser och böcker som inte ger alla svar. Det är mysigt att gå och grunna på en sådan bok, den stannar ofta kvar hos en för att man går och tänker på vad olika saker egentligen betydde.

När det gäller att berätta om böcker så är det väldigt tacksamt att bokprata om spännande böcker, de är de lättaste att berätta om. Fast roligast är faktiskt att berätta om humoristiska böcker. Det är härligt att få folk att skratta!

 4 . Hur kommer du ihåg allt i böckerna som du ska tipsa om, har du några knep?Oj, jag vet egentligen inte. I boken jag nämnde ovan skriver jag bl a att det är viktigt att tänka Se hela bildenigenom sin egen läsupplevelse och vad man själv uppfattar som berättelsens ”kärna”. Jag tycker man ska fundera över vad som gjorde starkast intryck på en medan man läste, det kan vara episoder eller en karaktär i boken men också över varför man vill att någon annan ska läsa boken. Och sedan är det naturligtvis så, att ju bättre förberedd man är desto större är sannolikheten att bokpratet blir lyckat! Men några riktigt bra snabbknep har jag tyvärr inte.

5 . Vad är roligast respektive tråkigast med ditt jobb? Det tråkigaste är när man har en massa böcker man måste ha hunnit läsa till en viss dag. Det är inte alls lika kul att läsa när man måste göra det under för stor tidspress.
Det roligaste är absolut de gånger man lyckas vända ett ointresse för litteratur till läsglädje!

 6 . Vilken superkraft skulle du vilja ha och varför? Hmm, intressant fråga. Vissa traditionella superkrafter som att kunna läsa andras tankar, superhörsel, röntgensyn och sånt skulle jag verkligen inte vilja ha! Fy, vad jobbigt! Jag kanske skulle kunna tänka mig förmågan att kunna andas under vatten eftersom jag älskar havet. Ibland vore det bra att kunna teleportera sig fast å andra sidan är ju ibland själva resandet roligt. Jag gillar djur och skulle gärna kunna tala med dem – men lite mesigt som superkraft kanske?
Det jag helst skulle vilja kunna, är nog att resa bakåt i tiden – fatta vilka böcker man skulle kunna skriva då!!!

Och så fem snabba. Vilken är din/ditt favorit:
– rätt – Mackor!
– ställe – Haväng (ett ställe på Österlen i Skåne)
– färg – Grööönt!
– djur – Hundar (särskilt familjens Nessie)
– bok – Åh nej inte den frågan! Får man nämna 50-60 st? Inte det? Ok, ”Bröderna Lejonhjärta då”. Och en bok som heter ”När Marnie var där”.
– webbsida – Hemnet (en annan passion är nämligen gamla hus och att drömma om olika platser där jag skulle vilja bo…)

******************************************************

Tack för alla intressanta svaren Karna och vi ser med spänning fram emot att du gör som Harry Bernstein :)!

8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Fel: Twitter svarade inte. Vänta några minuter och uppdatera den här sidan.

Flaskposten på Facebook


