Läsa eller inte läsa klart – det är frågan?

Jag har väntat och väntat. Längtat och längtat. Nu sitter jag äntligen här med tredje delen av Hungerspelen: Revolt. Jag har läst ca 100 sidor vilket blir ungefär en tredjedel. Men jag kommer INTE IN I BOKEN. Det är så frustrerande. De två första delarna slukade jag och tyckte var väldigt spännande.

Vad är det som är fel? Än så länge tycker jag trean inte kommit igång lika snabbt som ettan och tvåan. Den har egentligen inte alls kommit igång och blivit särskilt spännande.

Hallå ni därute  som läst tredje delen – vad säger ni? Ska jag läsa vidare? Tyckte ni boken var trögstartad? När kommer spänningen igång (om det nu gör det…)?

/Sofia

 

10 Responses to “Läsa eller inte läsa klart – det är frågan?”


  1. 1 Clarisa 29, november, 2010 kl. 10:21 e m

    Inte läsa vidare! Hur kan du säga så? Trean är självklart inte lika bra som första, men den är helt ok, ganska bra ändå. Men jag älskar verkligen Hungerspelen …

  2. 2 Sofia 29, november, 2010 kl. 10:30 e m

    En röst för att läsa vidare! Bra, bra.

    Jag vill så gärna att trean ska vara bra men just nu känner jag bara ett stort jaha med frågetecken efter… Tyckte både ettan och tvåan var underbart bra och som jag skrev ovan – slukade dem!

  3. 3 BokMamma 30, november, 2010 kl. 5:42 f m

    Jag tyckte också att trean var rätt seg i början men jag fortsatte att läsa. Den blir bättre 🙂

  4. 4 Elin 30, november, 2010 kl. 6:54 f m

    Den blir mer spännande senare, men jag tyckte att den var så jobbig för man orkar liksom inte med Katniss, hon är hemsk i den boken. Boken är också väldigt hemsk… Och sorglig.

  5. 5 lena kjersén edman 30, november, 2010 kl. 9:04 f m

    Jag tyckter att Hungerspelens författare visar stort mod när hon vågar visa på krigets tragik – särskilt i denna sista del.(Liksom John Marsden i sin pacifistiska !I morgon…”svit)

    Så härr skrev jag i min recension:

    Olympiska spelen möter Flugornas herre. Så har någon på twitter beskrivet den futuristiska Hungerspelstrilogin av Suzanne Collins. En berättelse om kampen mot makt och förtryck.

    Den gastkramande serien med många cliffhangers har nu avslutats genom utgivningen av Revolt (översättning Lena Jonsson.).Revolt är den tredje och avslutande delen efter ”Hungerspelen ” och ”Fatta eld”.

    Rebellerna har gjort uppror och den sjuttonåriga jägaren Katniss, som har tvingats kämpa mot andra ungdomar i de vidriga gladiatorliknande hungerspelen – tv-sända propagandakrig – har blivit en symbol för upproret mot järnhandsregimen. Hon har av de andra rebellerna fått namnet Härmskrikan. Den ensamma och olyckliga Katniss vet inte om hennes mamma och lillasyster och de andra från distrikt 12 fortfarande lever och hon vet inte heller om de beslut hon tvingas fatta är kloka – eller om de är dödsbringande. Härmskrikan hatar sitt liv som det har blivit.

    Revolt är en deprimerande, kuslig och tragisk berättelse – därför att krig och en tillvaro som flykting i ett bränt och härjat land är deprimerande, kusligt och tragiskt.

    De miljontals läsande ungdomar i hela världen som glupskt har följt Katniss i hennes förtvivlade kamp för sin och andras överlevnad kommer att bli ledsna och chockade över det som berättas i Revolt – men inte besvikna. Suzanne Collins är en skicklig författare.
    Många har fascinerats av bokens kärlekshistoria. Vem ska Katniss välja av sina två manliga vänner, Gale eller Peeta? Nu får läsarna svaret på detta.

    Mycket viktigare än kärleksproblematiken är dock böckernas budskap.

    Hela denna romantrilogi – så älskad av unga människor – är en enda kvidande plädering för fred och demokrati.

  6. 6 Maria 30, november, 2010 kl. 11:29 f m

    Samma här!
    Jag har också längtat och längtat, och nu kommer jag ingenstans! Oerhört irriterande! Jag läste en fjärdedel ungefär, och sedan lade jag den ifrån mig, och det finns liksom ingenting som drar mig tillbaka. Trots allt SKA jag läsa ut den. Det ska jag, men besvikelsen så här långt är ett faktum. Tyvärr. Vi får läsa ut och diskutera vidare sen. 🙂

  7. 7 Emma 30, november, 2010 kl. 4:44 e m

    Läs, läs, läs! Den är bra! Faktiskt enda gången jag kan säga att alla böcker i en serie är lika bra.

  8. 8 Sofia 30, november, 2010 kl. 9:26 e m

    Tack för era åsikter och tankar! Jag fortsatte läsa i den igår och faktiskt tyckte jag att den började ta sig lite. Hurra! så..

    Bokmamma: tur att den blir bättre. Just nu ser jag tom fram emot att läsa i den igen.

    Elin: jag bara väntar på att folk ska börja dö! Någon relativt stor roll borde stryka med tycker jag… Men än tycker jag Katniss är helt okej, dock är hon lite väl inne i sitt eget och gör som hon själv vill.

    Lena: mycket bra budskap!

    Maria: absolut diskutera mer när den är utläst. Ge den en chans till, jag tycker som sagt att den börjar ta sig lite nu (är på sid 142). Jag hade den också liggande ett bra tag innan jag orkade fortsätta.

    Emma: kul att du gillade den! Jag håller tummarna för att jag ska tycka att den blir mycket bättre. Lika bra som ettan och tvåan tycker jag dock inte att den är.

  9. 9 Sara 10, december, 2010 kl. 10:02 f m

    Har du läst klart nu? Ändrade du uppfattning?

  10. 10 Sofia 10, december, 2010 kl. 11:29 f m

    jag har läst klart! Kommer ett inlägg snart.


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


