Skrot-Nisse-paketet

För ett litet tag sedan kom Skrot-Nisse och hans vänner (TV-serien från 1985) ut som dvd-filmsutgåva och jag tog plats i bästa soffhörnet!

Ett fantastiskt kul återseende med skrotgården, och dramatiken kring uppfinnaren och erimiten Bertil Enstörings hemliga bok och skurken Ture Björkman som lurar på besvär mest överallt (har för mig att jag var rätt rädd för honom som liten)! Och så himla snyggt gjort med alla miljöerna och figurerna!

Och nu kommer del två i paketet.

Idag har jag läst Jan Lööfs senaste bilderbok Pelle på planetfärd och får återigen hälsa på hos Skrot-Nisse och hans vänner! Det blir en färd till Bertil Enstöring i hans nya hem ute i rymden.  Perfekt uppföljning efter att ha sett Skrot-Nisse-dvd:n med andra ord!

Skrot-Nisse alltså. Jag gillar massor! Särskilt att det är så mycket finurliga detaljer. Som den där kända politikern som man hittar på en danstävlingsplanet i nya boken, ja och roboten Arnold…

Skrot-fint, klurigt och spännande, punkt slut.

/Johanna-i-totalt-Skrot-Nisse-land

2 Responses to “Skrot-Nisse-paketet”


  1. 1 Ika 30, november, 2010 kl. 1:40 e m

    Jag tror att Ture Björkman är den mest skrämmande tv-upplevelse jag någonsin har haft. Jag var 4-5 år när serien gick i SVT, och formligen livrädd för Björkman.
    Något år tidigare visade SVT julkalendern Trolltider med häxor och oknytt, vilket enligt mamma inte verkade bekomma mig alls. Men Björkman – hu!
    Egentligen är jag likadan fortfarande. När jag läser eller ser på film mår jag mycket mer illa av att konfronteras med mänsklig ondska än med övernaturlig ondska.

  2. 2 Sofia 30, november, 2010 kl. 9:12 e m

    Ture var otäck! Fast jag tyckte alla i serien var ganska läskiga, pratade konstigt och såg creepy ut : )


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


