Fickspökena dyker upp

Ikväll städade jag lite i min ena bokhylla. Inklämd mellan Bu och Bä på kalashumör av Olof och Lena Landström och Vem är död av Stina Wirsén hittade jag en liten tunn bok om spöken. Inte vilka spöken som helst utan Fickspöken.

Det är Pernilla Stalfelt som ritat och berättat om de små spökena som helst håller till i fickor. Som blir skrynkliga när de sover, tycker det är snyggt med mjölkmustasch, gärna slickar på eld och som glatt mumsar popcorn i tv-soffan.

Deras lite läskigare kusiner finns också med i boken – stickspökena. Det är ganska elaka små spöken som tycker det är kul att smälla ballonger.

Jag har inte läst Fickspöken på ett tag och fick ikväll en skoj stund tillsammans med dem. Pernillas teckningar är som alltid väldigt roliga.

Är den här boken lite hemlig, ungefär som fickspökena själva? Jag tycker oftast att jag ser hennes andra böcker på bibliotek och i affärer.

Den är liten till formatet men för den skull – missa inte! Fickspökena är alldeles för charmiga för det.

Missa inte vad Johanna skrev om Pernillas senaste bok där hon ritat om alla barns rätt.

/Sofia

1 Response to “Fickspökena dyker upp”


  1. 1 flaskpostenJohanna 10, december, 2010 kl. 4:39 e m

    Love Fickspökena + Stickspökena ser särkilt framför mig när de hoppar i sängarna! Kan vara en av mina topp 3 Pernilla Stalfelt-böcker.


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


