Flaskposten intervjuar: Ann Christine Magnusson & Anna Knutsson.

För ett litet tag sen dök författarna till en av förra årets vinnarböcker i BokjurynIngen ser dig – upp på biblioteket i Vaxholm och Flaskposten passade såklart på att sticka till dem lite frågor! Här kommer intervjun, likt en fredagskaramell innan det är dags för Nobel!

1. Hur kommer det sig att ni skriver böcker?
(Anki – Ann Christine): jag drömde aldrig om att bli författare som barn. Jag ville arbeta med teater. Vilket jag sedan gjorde som vuxen. Både som skådespelare och som regissör. Så fick jag själv mitt första barn. (som sov nästan hela tiden som bebis så då skrev jag. Upptäckte att det påminde väldigt mycket om att jobba med teater. Det är ju historier i båda fallen. Sen blev jag fast för det var så roligt. Sedan dess har jag skrivit minst en bok om året.
(Anna): Jag vet inte riktigt. Jag älskade att skriva i skolan. Tänkte att jag skulle bli författare och veterinär. Sen försvann behovet. Länge. Nu är det tillbaka, kanske har det varit där hela tiden jag vet inte. Skrev filmmanus ett tag, att jag börja skriva böcker var en slump ( vi kan kalla henne Anki)

2. Hur kommer ni på vad som ska hända i era böcker?
(Anki): Det är en bra fråga men svår att svara på. Jag tror att man går och funderar på saker, inte historier, utan mer på varför saker är som de är. Och så plötsligt har det ändå format sig till en idé till en historia rätt var det är.
(Anna): Tja du, det är ofta nåt som sätter sig i hjärnan på en. En människa man träffat, en scen man av någon anledning ser framför sig, t.ex en tant trillar ner i en brunn med huvudet först. En gubbe ramlar ner ovanpå henne när han ska dra upp henne ( usch den va hemsk!) sen är det ungefär som att släcka lampan och treva sig fram i ett mörkt rum. Man får helt enkelt hoppas att man hittar ut igen.

3. Har ni någon ny bok på gång? Ja det har vi. Den kommer ut augusti nästa år. Den handlar om tre personer som just börjat nian. Den är klar men har ingen titel än…Vi återkommer när vi vet.

4. Vad är roligast respektive tråkigast med att vara författare?
(Anki): Det roligaste är att man hela tiden får skapa nya världar att gå ut och in i. Ibland kan det kännas lite tråkigt att skriva om. Då känns det lite som att göra läxan.
Men man måste ju skriva om flera gånger för att det ska bli bra.
(Anna): Roligast är när ideerna kommer innan man ens tänkt ut dom. Hjärnan jobbar på ett himla speciellt sätt då. Tråkigast är helt enkelt prestationsångest och självkritiska rösten i huvudet.

5. Vilken superkraft skulle ni vilja ha och varför?
(Anki): Flyga verkar härligt. Konstigt egentligen, jag som är flygrädd… (Anna): Jag skulle vilja ha händer som kan läka dödande sår och sjukdomar på
människor och djur.

Och så till sist fem snabba. Vilken är din/ditt favorit:
– rätt (Anki) Jag älskar mat! Nu när det är kallt så gärna het thaimat. (Anna) favoriträtt skiftar från dag till dag, idag är det nog lammracks.
ställe (Anki) just nu kritvit pulkabacke med klarblå himmel. (Anna) åh.. det skiftar också från dag till dag. För någon vecka sen var dagens favoritställe faktiskt Vaxholms bibliotek. Just nu längtar jag till gymet.
– färg (Anki) midnattsblå (Anna) alla typer av blått.
– djur (Anki) Kor är fina. (Anna) jag är helt galen i djur, kan absolut inte välja ett favoritdjur, jag menar hur ska man välja mellan katt eller hund eller häst till exempel? Nänä det går inte.
– bok (Anki) Läser just nu Selma Lagerlöfs; Gösta Berlings saga. Den är väldigt bra! (Anna) å det har jag ingen om. Jag har haft. Jag älskade Josef Heller när jag var tonåring. Tror inte att jag skulle göra det nu. Näe, mycket av allt möjligt är bäst.
– webbsida (Anki) Åh vet inte. Har ni något tips att ge? (Anna) Hrm.. Jag har ett enormt behov av ytligheter som mode och skvaller. Det tar jag på största allvar så såna sidor brukar få besök av mig.

***************************************************************

Tack för att ni ville vara med hos oss på Flaskposten Anki & Anna! Vi ser fram emot att få höra mer om er nya bok under nästa år!

8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


