Om Flaskposten får välja: julgransböcker

I dagarna två har DN låtit en massa författare välja sina favoritböcker från 2010 och berätta om sin kommande julläsning.

Nu är det Flaskpostarnas tur!

 

 

Johannas favoriter att lägga under granen…

Bilderbok: Leni är ett sockerhjärta – Emma Adbåge, för alla som tröttnat på att bli behandlade som små och söta, Leni testar vuxenlivet åt oss i en galet fin bildvärld! Alternativt Dunderlunds bästa bokstav – Åsa Lind, bokstavsthriller i bästabästabästa stil. Här gäller det att välja favoritbokstav. På liv och död!

Kapitelbok: Nyckelbarnen – Sara Kadefors – socialt ovanliga 11-årshuvudpersonen Siri naglade fast mitt intresse totalt. / Syltmackor & Oturslivet – Anna Ehring, särskilt för draködlan Harrys sköna stajl och humor, han blir som en fristad och Karlsson-på-taket-hemlis mitt i det som gör ont och trasslar!

Ungdomsbok: The Truth About Forever – Sarah Dessen, HELT underbar, kommer på svenska nästa år, men läs den redan nu på engelska!!! / Här ligger jag och blöder – Jenny Jägerfeld Augustprisvinnaren som fick mig att övervinna blodmotståndet med lika delar humor, smärta och sträckläsningsspänning!

Faktabok: Johanna fixar fest – hela årets kalaskokbok – Johanna Westman Omslagsbild: Johanna fixar fest!inspirerande och rolig – tänk bara ett party med prinskorvar i sovsäck! / Sov gott – upp och ner & under vattnet! – Thérèse Bringholm djuren med de ovanligaste sovvanorna överraskar mellan sidorna, rekommenderas som högläsning!

Serie/grafisk bok: Ensam på tronen, helt oslagbart stämningsfulla Ankomsten – Shaun Tan

Det här ska jag läsa i jul: Jag har bunkrat upp med tre böcker som jag tycker utstrålar hög  julläsningsfaktor. Det är Reckless – Cornelia Funke, Namnet på boken är hemligt och Om du läser det här är det kört! av pseudonymous bosch.

*********************************************************************

och Sofias favoriter…

Bilderbok: Vem är död? där Stina Wirsén träffar mitt i prick om död, sorg och förtröstan. Men annars slår Emma Adbåge till stort i år med favoriterna Leni är ett sockerhjärta och Sven sticker.

Kapitelbok: Annalena Hedmans roliga debut Min första världssensation. Om vänskap och världsrekord i den lilla byn Istermyrträsk.

Ungdomsbok: Alla böcker av Sarah Dessen! Ni som följer oss här på Flaskposten har nog inte missat min sommarbesatthet av Dessens böcker. Annars gillade jag 2010 Johanna Thydells Ursäkta att man vill bli lite älskad, äntligen en ungdomsbok att skratta med och Sonya Sones Vad mina vänner inte vet och Vad min flickvän inte vet – romaner i poesiform.

Faktabok: det har varit dåligt med faktaboksläsande för mig i år så jag får säga den jag läste i sist Mumindalens bildordbok. Den gör mig glad!

Serie/grafisk bok: Ankomsten av Shaun Tan. Kan vara 2010-års bästa bok alla kategorier.

Det här ska jag läsa i jul: den enda bok jag än så länge vet ska få åka med mig över jul är Meg Rosoffs Den jag var. Sen har jag en lång ”vill-läsa-lista” men huruvida de böckerna blir julläsning eller inte vet jag inte än. Kanske får det istället slinka med en så kallad vuxenbok över jul…

*******************************************************************

SÅ nu vill vi gärna veta: Vilket är ditt favoritjulklappstips 2010? Svara och ge oss påfyllning till julklappssäckarna i kommentarerna!

 /Tomtehälsningar från Flaskpostarna

 

9 Responses to “Om Flaskposten får välja: julgransböcker”


  1. 1 Clarisa 14, december, 2010 kl. 8:37 e m

    Hej igen!
    Håller med er om flera av titlarna som ni räknade upp. Men ni har glömt några:
    Lo fridlyst av Minna Lindeberg om att vara den farligaste Lokatten på dagis, alla är rädda för Lö och han får inte vara med och leka. Otroligt fin bilderbok om att vara annorlunda.

    Tonje och det hemliga brevet av Maria Parr och Rico, Oskar och skuggorna i gårdshuset av Andreas Steihöfel. Finfina kapitelböcker från Norge och Tyskland. Spindelbarnen av Gudrun Wessnert, stämningsfull och ryslig läsning.

    Serieböckerna om Lou av Julien Neel!

    Sist då Himlen börjar här av Jandy Nelson. Superromantiskt så att man känner det och lite sorg och saknad. När man har läst klart alla Dessen …

  2. 2 Marie 14, december, 2010 kl. 8:45 e m

    Det händer NU av Sofia Nordin och Jag tycker inte om vatten av Eva Lindström. Båda Augustprisnominerade och jag är inte förvånad! Nordins bok för alla som är ”about to” sin första kärlek och alla andra, Lindström till varje unikt litet förskolebarn och alla andra!

  3. 3 flaskpostenJohanna 15, december, 2010 kl. 8:41 f m

    åh tack, flera olästa tips att spana in för min del! Och damn! Lou skulle jag ju såklart haft med i seriekategorin gillar verkligen, särskilt otraditionella mamman+mormorn, roligt!

  4. 4 Sofia 16, december, 2010 kl. 3:36 e m

    Hej Clarisa: jag har inte läst någon av böckerna du skriver om än… har haft dem på min läsa-lista stora delar av året! Himlen börjar här ligger just nu i min väska och väntar på att jag ska få tillfälle att öppna den.

    Lou, Tonje och Lo kommer jag nog får vänta med till 2011. Aaaaa alla dessa bokhögar som vill bli lästa!!

    Hej Marie: of course Evas bok är ju en av de absolut bästa i år. Hur kunde jag glömma den när jag skrev listan?

    Johanna: nu blir jag ännu mer nyfiken på Lou 🙂

  5. 5 lena kjersén edman 16, december, 2010 kl. 4:15 e m

    Sonua HAartnett: Fjäril (DEN ALLRA BÄSTA!)
    Johanna Thydell: Ursäkta att man vill bli litet älskad
    Mikael Niemi: Skjut apelsinen!
    Jenny Jägerfeld; Här ligger jag och blöder
    Gull Åkerblom: Silverkniven
    Neil Gaiman: Kyrkogårdsboken
    Martin Jonols: Biljana är bäst
    AnnaLena Hedman: Min första världssensation
    Anna Ehring: Syltmackor & Oturslivet
    Lena Sjöberg: Tänk om
    Eva Lindström_ Jag tycker om vatten
    Gunilla Bergström_ Alfons och styrkesäcken
    Jan Lööf: Pelle på planetfärd
    Rose Lagercrantx/Eva Eriksson: Mitt lyckliga liv

    De ungdomsböcker som får beskrivningen ”superromantiska” är ibland också smyg-antifeministiska –
    så de får gärna någon annan rekommendera.
    Inte jag.
    Jag tar ändå ofta med sådana böcker på mina bokprat på skolor
    – det blir finfina diskusioner (och lärarna är lika oense sinsemellan som eleverna)!

  6. 6 Clarisa 16, december, 2010 kl. 8:55 e m

    Ja mormorn i Lou är en favorit!
    Sofia, du får börja med Himlen börjar här snart! Jag vill veta vad du tycker, jag blev helt kär i den.

  7. 7 Ida#2 17, december, 2010 kl. 9:47 e m

    Instämmer angående många av era favoriter, ”Sven sticker” bl.a! Men min absoluta favorit var Gunnar Ardelius ”Bara kärlek kan krossa ditt hjärta”. Den var så bra!

  8. 8 Sofia 17, december, 2010 kl. 11:32 e m

    den var en stark bubblare på min lista! Skulle kunna ha gjort en låååång lista : )

  9. 9 Sofia 18, december, 2010 kl. 4:42 e m

    Clarisa: jag började med Himlen börjar här i förrgår och den verkar mycket lovande!! Så lovande att den förvandlades till jullovsläsningsbok med start nästa onsdag.


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


