Ugglorna – Nu är det djur igen!

17 december! Julen närmar sig med uggleönskningar… Här kommer min favorituggledikt som också är en önskelista för frusna!

Ugglans ungar fryser ofta.
Önskar sig en ugglekofta
uggleskor och ugglestrumpor
ugglebyx kring ugglerumpor.

Vickar – nickar – liksom hälsar
får till hösten ugglepälsar.

 Ur Nu är det djur igen! (2003) av Lennart Hellsing 

Boken går att få tag på även i bokhandel! Ett roligt julklappstips tilldjurfantaster i de flesta av åldrar. Andra djur som figurerar i finurliga verser är tusenfotingar, bläckfiskar, igelkottar, Fågel Fenixar och baciller! 

/FlaskpostUgglan-Johanna

4 Responses to “Ugglorna – Nu är det djur igen!”


  1. 1 Ylva 20, december, 2010 kl. 1:03 e m

    Det var en riktigt söt uggledikt!

  2. 2 FlaskpostenJohanna 20, december, 2010 kl. 1:57 e m

    Visst är den :)! Jag vill gärna ha en sån där ugglekofta och ugglestrumpor är dock lite mer tveksam till ugglebyx!

  3. 3 Sofia 21, december, 2010 kl. 10:48 e m

    jag skulle kunna tänka mig ett par ugglebyxor om de är riktigt varma : )

  4. 4 lena kjersén edman 26, december, 2010 kl. 12:46 e m

    Ibland i förkolan (på dagis) inleder jag läsestunden med att alla leker – med roliga rörelser -Lennart Hellsings Uggle-dikt.
    I flera olika hastigheter.
    Det gör vi också ibland på inspirationsdagar med förskollärare/lärare och bibliotekarier.

    (Idén till Uggle-leken är inte min, utan – förstås!!! – Lisa Henrikssons.)


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


