God Johans Jul!

En av mina absoluta favoritböcker om julen är Johans jul berättad av honom själv. Boken utkom för första gången 1947 och är en orgie i julförberedelser och så småningom både jul- och nyårsfirande hos en välbärgad familj Stockholm. Det bakas pepparkakor, sjungs julsånger, pysslas med julklappar och stoppas korv. Mamman i familjen fejar tillsammans med städhjälp och hembiträden. Pappan blir synlig först när det ska handlas gran.

Johans jul har fina bilder av Birger Lundquist och det är den fejande mamman, Eva von Zweigberk,  som ligger bakom boken även om det är sonen Johan som berättar.

I ca 30 år har jag tittat och läst i boken (de första åren den var i min ägo kunde jag inte läsa själv) och jag har alltid var fascinerad av allt julstök och alla traditioner. Skolavslutning och väntan på att fåglar ska komma till fågelbordet:

”Vi äter i köket och där är fint dukat med röda tulpaner och många ljus…”. Samt ett hembiträde som serverar mat:

Jag ville alltid åka skridskor på en isbana med en stor julgran när jag tittade på den här bilden. Tyvärr fanns inget sådant där jag bodde utan jag fick halka runt i en vanlig hockeyrink. Bilden föreställer Karlaplan och än i dag brukar det finnas en fin och stor julgran, någon isbana har jag dock aldrig sett till:

Det är Johans lillebror Göran som drar på en gul skyffel.

Har du inte läst Johans jul så passa på nu i juletider. Den är mysig, rolig och en intressant tidsresa.

Och med det tar Flaskpostarna jullov och önskar alla en fin jul och ett gott nytt år!

/Sofia

2 Responses to “God Johans Jul!”


  1. 1 Agnes mamma 29, december, 2010 kl. 8:06 e m

    Hej!
    Hade inte läst den boken på massor av år när jag snubblade över den på en loppis! Vilka barndomsminnen som kom upp – vi läste den ofta när jag var liten, så den är späckad med associationer. Nu har mina barn också tittat i den, kul att ha den i huset igen.
    Titta in på mina tvillingars bokblogg

    http://tvillingarnasbokbuffe.blogspot.com/

    där det finns en massa boktips och recensioner.
    Kristina

  2. 2 FlaskpostenSofia 7, januari, 2011 kl. 9:14 e m

    Hej! Visst är boken härlig. Roligt att dina barn också tar del av den nu. Och vilken fin blogg dina tvillingar har! Det var roligt att få titta in där, jag återkommer : )


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


