En sorglig och romantisk bladvändare

I jul läste jag äntligen Himlen börjar här av Jandy Nelson. Det gick i raketfart, från första sidan slukades jag in i den sorgliga berättelsen om Lennie, hennes döda syster Bailey, blomsterälskande mormor och musikaliska Joe.

På omslaget står det att Sonya Sones är förälskad i boken. Med tanke på att jag själv tycker mycket om Sonyas böcker tänkte jag att det här kan inte gå fel.

I Himlen börjar här får vi lära känna Lennie som försöker klara vardagen efter att storasystern Bailey oväntat dött. I sin sorg tyr sig Lennie till storasysterns pojkvän Toby och han även till henne. Deras gemensamma sorg tar sig uttryck i en slag förälskelse som ger Lennie oerhörda skuldkänslor. I samma veva börjar Lennie skolan igen och där finns nyinflyttade Joe. Även här slår kärleken till. Samt ännu mer skuldkänslor. Får Lennie känna sig lycklig så snart efter att systern dött?

I vakuumet som systern lämnat efter sig finns också mormodern och morbror Big. Tillsammans flyter den lilla familjen runt och försöker greppa tag i något som kan hålla dem uppe.

Boken är väldigt sorglig. Den är samtidigt väldig romantisk. Ibland nästan på gränsen till att bli lite för romantisk men just när det skulle kunna tippa över balanseras berättelsen tillbaka.

Jag känner mig även lite ambivalent till omslaget. Det balanserar också på gränsen till för mycket: för rosa, för plottrigt, för krusidulligt. Duvan som flyger över det vita huset med hjorthuvudet som tittar fram… Vissa dagar tycker jag att det är fint men andra blir det för mycket.

En bok jag tyckte mycket om är det i alla fall. En som hamnar i högen: böcker jag gärna läser igen.

Besök gärna Jandy Nelsons hemsida.

/Sofia

7 Responses to “En sorglig och romantisk bladvändare”


  1. 1 Clarisa 11, januari, 2011 kl. 8:03 e m

    Klart du gillade den! Ska andra flaskpostaren också läsa?
    Kan det bli för romantiskt? 🙂
    Jag tyckte om hur boken grep tag i mig, bladvändare verkligen.
    Och jag gillade verkligen Lennie och alla hennes små lappar, att hon till och med var tvungen att skriva på sig själv när inga lappar fanns till hands.

  2. 2 FlaskpostenSofia 11, januari, 2011 kl. 9:10 e m

    Ja, såklart!! Den var fin och bra och ledsam.. Jag tror Johanna ska läsa också, det tycker jag i alla fall.

    Lapparna tyckte jag också om. Och jag gillade att Joe hade hittat/letat efter dem, mycket fint.

    Om det kan bli för romantiskt… ja jag tycker nog det. Men som sagt i den här boken funkade det bra. Det där med hur mycket romantik jag kan läsa om har jag märkt beror ganska mycket på vad jag är på för humör. Ibland kan jag svälja hur mycket och nästan vad som helst och ibland blir jag matt : ) För det mesta kan jag dock läsa mycket romantik!

  3. 3 Johanna 12, januari, 2011 kl. 5:21 e m

    Ja hej Clarisa och Sofia, jag håller på i den som bäst!
    Läser på bussen, men ännu inte riktigt fast måste jag säga.
    Det är något störande över båda killarna tycker jag – spelar som en gud/ser ut som ett lejon – inte riktigt min boy-tekopp när de beskrivs som överjordiskt talangfulla o dyl, då tappar jag lite intresset för dem som romantik-objekt 🙂

    Sorgdelen med lapparna och det tycker jag mer om i så fall, men vem vet jag har mer än hälften av boken kvar att bli omvänd på när det gäller romantiken, så jag får väl se hur det slutar för mig…

  4. 4 Johanna 19, januari, 2011 kl. 7:35 f m

    Hej igen! Nu är jag vid slutet av sista sidan och bedårad av MORMORN! Boken blev finare och finare och med allt bättre driv tyckte jag, men Joe föll jag aldrig riktigt för. Boken ska få en 7/10 på min kommande läst2011-lista.

  5. 5 Sofia 19, januari, 2011 kl. 9:07 f m

    visst är mormorn underbar! hon var även min favoritkaraktär. jag tyckte mycket om när hon säger till Lennie att hon (mormodern) behöver prata och också känner sorg.

    Kul att du tyckte boken tog sig. 7 av 10 är ju ett högt betyg.

  6. 6 Pernilla 20, januari, 2011 kl. 10:38 f m

    Jag blev störtförtjust i boken! Den var gosig liksom!

  7. 7 FlaskpostenSofia 24, januari, 2011 kl. 10:32 e m

    Roligt att du också gillar boken!!


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


