En gång – Margaret Wild

Vet inte hur ni känner er i januaristormarna, men jag längtade efter en bok att läsa i ett enda långsvep.

Margaret Wilds En gång låg i läshögen med ungdomsböcker och visade sig passa alldeles perfekt. Den ser ut som en diktsamling inuti med orden sparsamt utplacerade på sidorna, men är som en romanberättelse med starkt sammanhängande röd tråd som löper mellan diktsidorna. Ungefär som Sonya Sones Vad mina vänner/flickvän inte vet-böcker.

En gång är en underbar bok att forsa fram i. Till och med titeln som irriterade mig med sin korta, lättglömda, ospecifika ord har blivit SÅ bra nu när jag vet vad boken handlar om. Fast exakt vad det är tänker jag inte förstöra överraskningen med att avslöja här. Jag tycker nämligen att en stor del av läsupplevelsen med den här boken är just att forsa fram lite i ovetskap och lära känna bokens olika huvudpersoner och andra rörande och/eller charmiga människor som passerar i deras väg! Gillar det skarpt och jag gillar att det som är motigt i deras liv ändå blandas med hopp på ett sätt som aldrig blir för happy-end-sockrigt.

Fint! Lässlukigt!

Nu ska jag leta fram Margaret Wilds tidigare bok Jinx för den verkar ha minst lika hög fors-läsnings-faktor.

/Johanna

4 Responses to “En gång – Margaret Wild”


  1. 1 Clarisa 25, januari, 2011 kl. 10:40 e m

    Fin bok! Tyckte mycket om tjejen och hennes ”nya” familj. Jag tyckte bättre om En gång än Sonya Sones Vad mina vänner …
    Kanske för att jag blev så besviken på andra boken, Vad min flickvän inte vet.

  2. 2 lena kjersén edman 26, januari, 2011 kl. 9:58 f m

    Översättaren av ”Wild”, Wilds första ungdomsroman,är Aase Berg.
    Aase Berg har samma känsla för ordens valörer som den ordförsiktiga Margaret Wild
    Översättningen är till och med bättre än originalet.

    Bara 30 kronor kostar En-Bok-För-Alla.boken om Jen/Jinx, ”Jinx”.

    Nästan lika bra som ”Jinx” är ”En gång”.
    Den afrikansk-australiska författaren har skrivit en massa böcker för småbarn, men – vad jag vet – bara dessa två ungdomsromaner.
    Jag hoppas Margaret Wild orkar (hon är rätt gammal) skriva fler lika stililstiskt och psykologiskt drabbande ungdomsromaner som ”Jinx” och ”En gång”.

  3. 3 lena kjersén edman 26, januari, 2011 kl. 9:59 f m

    ”Jinx” heter Margaret Wilds första ungdomsroman – på alla språk!

  4. 4 Johanna 26, januari, 2011 kl. 4:43 e m

    Clarisa: Ja jag håller med Helens nya ”familjen” är jättefin. Med alla sina dysfunktionella medlemmar lyckas den vara mycket mer funktionell än hennes föräldrar!
    Lena: Ja precis JINX var ordet, nu ska jag läsa den!


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


