Synvilla – Karina Berg Johansson

På omslaget till Karina Berg Johanssons spännande och obehagligt krypande debutbok har författaren Dennis Lehane tyckt till. Han skriver att boken fångar från första raden och inte släpper taget förrän på sista sidan. Precis lika länge, och utan att slita mig från boken för att göra några vidare efterforskningar(!), funderade jag över hur han kunde veta det.

Jag menar hur troligt känns det att han, en amerikansk författare, hittar fram till en nykomling i den svenska ungdomsboksfloden och läser den på svenska, tänkte jag.

Nu har jag gjort research. Nu vet jag: Karina besöker med jämna mellanrum Florida och där går hon på kurs hos gissa vem, jo mr Lehane!

Jag har i och för sig bara läst en enda Lehane-bok, men den håller jag desto högre. Det är hans  Patient 67 som även kom som film för nåt år sedan. En psykologisk thriller i vuxenbokshyllan som får en att börja tveka kring det mesta när man närmar sig slutet.

I Karina Berg Johanssons Synvilla är det också mycket som inte är vad det kan verka på utsidan. En niondeklass, deras lärare och ett par föräldrar åker till Gotland på klassresa. I klassen finns Samuel. Osynlig och utanför i det mesta har han ett helt annat och mycket slutgiltigare mål med resan än som ett avsked innan klassen skingras efter skolavslutningen.

Det psykologiska spelet mellan alla som är med på resan skapar sträckläsningsspänning, man vet ju genom att följa Samuels tankar att det inte ens är tänkt att sluta bra

Jag tyckte att boken var jättebra ända fram till slutet precis som Lehane-citatet sa. Stämningen, relationerna, Samuels ångest, MEN upplösningen hade jag önskat mig annorlunda, mindre filmdramatik-känsla, mer jag vet inte exakt vad, men mindre av en lösning för alla pusselbitar på något vis.

Hursomhelst jag läser absolut gärna fler böcker av Karina och i väntan på sådana har hon en blogg/hemsida som man kan följa: http://karinabergjohansson.com/

/Johanna

8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


