Broken soup

Broken soup av Jenny Valentine tillhör den kategori av böcker som jag vanligtvis gillar. Det handlar om livet, i det här fallet ett jobbigt liv för Rowan. Hennes beundrade storebror dog för något år sedan, pappan har flyttat och mamman har klappat ihop. Rowan får på sina unga axlar bära lillasyster, sköta hushållet och mamma samtidigt som hon låtsas att allt är normalt.

En dag ger en främmande ung (och såklart spännande/snygg/osv) kille Rowan ett fotonegativ han hävdar att hon tappat. Det hela leder till kontakt med en lite äldre tjej, Bee, som hjälper Rowan att framkalla negativet. Ett negativ som visade sig vara ett fotografi av Rowans bror!

Ett mycket bra upplägg och som läsare kommer man rakt in i handlingen. Boken flyter på, den är spännande och sorglig. Förutsägbar men det brukar jag kunna ta.

Trots att jag i stort sett sträckläste boken kände jag ändå den där jaha-suck-rycka-på-axlarna-känslan som ibland infinner sig när jag läser.

Boken var bra! Men just då, när jag läste den, passade den inte mig. Kanske skulle jag tyckt bättre om den en annan gång. Och då var jag ändå jättesugen på att läsa Broken soup. Anade att det skulle vara en bok för mig.

Men så kan det bli.

En som gillar Broken soup väldigt mycket är Boktoka. Läs gärna vad hon tycker här.

/Sofia

8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


