Bok för inställd resa

Förra fredagen blev jag, tillsammans med nästan alla andra som brukar åka buss runtom i Stockholmstrakten, ”hemma-insnöad” och kunde inte komma till biblioteket. Gatorna var hala.

Snön föll. Då kokade jag en massa tekoppar och satte mig i fåtöljen och läste tre sinsemellan väldigt olika böcker, som har det gemensamt att jag gillade dem hemskt mycket! Den ena handlade faktiskt om just te, en helt underbar tesaga faktiskt. Återkommer om den en annan dag.

Sen var det upplösningen på en väldigt spännande ungdomsbok. Återkommer om den också.

Och sist men inte minst blev det en otroligt charmig kapitelbokssaga med en stor dos av Karl-Bertil Jonssonsk julaftonskänsla som fick avsluta dagen. Och som jag gillar Karl Bertil Jonsson på julafton! OCH som jag nu gillar Lilla E:s resa i den Stockholmska julnatten! Inte mindre än perfekt till snöflingorna utanför köksfönstret.

Ända sedan förra årets Debutantdag på Svenska barnboksinstitutet då Charlotta Lannebo var med och presenterade sig och, har jag för mig, läste upp eller berättade en väldigt rolig bit ur sin bok, har jag haft hennes Lilla E ger sig ut på resa högt upp på min ”vill-läsa-lista”. Och nu blev det så äntligen dags, så om Ulf Lundell sagt att en inställd konsert också är en konsert, så säger jag numera att en inställd resa också är en resa!

Och vilken resa sen. Lilla E har precis fått en jättefin gröna rutan-resväska med massor av hemliga fack i julklapp och när alla i familjen gått och lagt sig vill hon genast testa den. Så börjar äventyret när hon ger sig in mot Stockholm med tåg i den ödsliga julaftonsnatten. Den där stämningen som blir när nästan alla andra har firat jul och ligger och sover som bäst och istället en värld befolkad av lite mer udda personligheter träder fram, den gillar jag! Den ger de gamla vanliga stadskulisserna med tågstation, tunnelbana, affärer och sevärdheter en helt ny extra-spännande dimension.

Lilla E:s resa där nästan varje kapitel bjuder på ett nytt oväntat möte med en eller flera speciella personer ur Stockholms underjordiska eller lite mer hemliga värld blir både väldigt action-dramatisk och ofta himmelskt rolig!

Ni förstår ju, det här lutar åt högt Flaskpostbetyg! Letar du efter en svängig bok att läsa högt och inte har läst om Lilla E, så tror jag bestämt att du kan sluta leta nu!

Själv ska jag, innan jag ger mig ut på en ny resa, kasta ut inte bara en utan två gånger Flaskpost med frågor. En till Charlotta Lannebo som skrivit så finurligt och med råge infriat förhoppningarna från Debutantdagen, och en till Maria Nilsson Thore som gjort de fantastiskt finroliga bilderna som dyker upp lite här och där bland sidorna.

Au revoir!/Johanna

Ps. Här kan ni liva upp julkänslan om andan faller på…

1 Response to “Bok för inställd resa”


  1. 1 Sofia 18, februari, 2011 kl. 9:30 f m

    vad fint skrivet och vad jag blir sugen på att läsa om Lilla E. Blir det lugnt på jobbet idag ska jag nog ta mig en läspaus : )

    jag tänkte på dig då när alla bussarna blev inställda. jag tycker det låter lite mysigt att bli hemmainsnöad. Det går liksom inte att göra något åt situationen då. Själv kom jag till jobbet för tunnelbanan tuffade på som vanligt vilket kändes som ett under.


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


