Agnes Cecilia är här igen

På diverse bokbloggar skrivs det just nu en del om två speciella boxar. Det är en kallad Äventyrsklassiker och en kallad Uppväxtklassiker. Jag har än så länge bara läst positiva omdömen och här kommer ett till:

I går fick jag Uppväxtklassikerboxen i min hand och det var länge sedan jag såg så vackra böcker. Lina Bodén heter illustratören och hon har gjort ett otroligt fint jobb.

Böckerna i boxen är Unga kvinnor av Louisa May Alcott, Den hemliga trädgården av Frances Hodgson Burnett, Pappa Långben av Jean Webster, Alice i Underlandet av Lewis Carroll samt – håll i er här nu – AGNES CECILIA – EN SÄLLSAM HISTORIA AV MARIA GRIPE!

Agnes Cecilia är den bok jag läst flest gånger och jag tycker den är lika bra och spännande nu som när jag var tolv. Länge har det inte gått att få tag på boken i butik men nu finns möjligheten. Missa inte det!

De andra fyra böckerna tycker jag också är ett väldigt bra val. Jag tycker mycket om Unga kvinnor och Den hemliga trädgården. Pappa Långben var det väldigt länge sedan jag läste men vill minnas att jag tyckte om den också.

Här skulle jag dock kunna trassla in mig i en diskussion om huruvida Pappa Långben är en ”kvinnoförtryckare” och ”snuskgubbe” men det ska jag inte. Jag fortsätter med att hurra för boxen.

I oktober kommer två boxar till! En med moderna svenska klassiker och en med moderna utländska. Spännande.

Här kan du läsa mer om de aktuella boxarna och illustratörerna.

Besök även Lina Bodéns hemsida.

/Sofia

2 Responses to “Agnes Cecilia är här igen”


  1. 1 Clarisa 24, februari, 2011 kl. 10:27 f m

    Har också köpt den! Men fick lite kritik av bibliotekskollegorna över att boxarna är så könstereotypa och sånt. Jag som var så glad över mina ”flickböcker”.

  2. 2 Sofia 24, februari, 2011 kl. 12:02 e m

    Jag tycker vi ska njuta av våra fina boxar i alla fall! När jag läste om dem första gången tänkte jag också att det säkert skulle komma kritik över att de är könsstereotypa men jag struntar i det.

    Tänker så här: ge Äventyrsklassikerna till flickor istället då! Jag fick nu Uppväxtklassikerna men skulle gärna vilja ha Äventyrsklassikerna också. Kanske ska slå till och köpa den.

    Meningen med en box är ju också att innehållet på något sätt ska hänga ihop och vara ett tema. Det tycker jag de här boxarna är.

    Så: vi fortsätter att vara glada tycker jag! Omslagen är så fina att jag vill fronta med böckerna hemma + att det är intressanta och bra böcker i boxen.


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


