Flaskposten intervjuar Lena Lundgren

Från utbildningen till bibliotekarie är det ett par saker jag minns tydligast och med störst uppskattning. En av de sakerna är när regionbibliotekarie Lena Lundgren föreläste om barn och bibliotek. Det var inspirerande och intressant och något som jag sedan kunde ta med mig ut i arbetslivet. Lena Lundgren är en legend inom biblioteksvärlden! Under åren som gått sedan jag började arbeta som barn- och ungdomsbibliotekarie har våra vägar korsats i olika sammanhang, främst då jag deltagit i kurser Lena ordnat på Regionbibliotek Stockholm.

Jag är imponerad av Lena. Hon har en sådan otrolig koll på allt som rör barn och bibliotek. En verklig förebild.

Nu går Lena i pension och imorgon ska Johanna och jag vara med på hennes avtackningsfika. Med anledning av Lenas pension ville vi passa på och skicka en Flaskpost till henne:

1. Hur kom det sig att du blev bibliotekarie? Kan du berätta lite om vad du har jobbat med genom åren? Som barn lånade jag massor av böcker på barnbiblioteket i Kristianstad och jag bestämde mig för att bli bibliotekarie när det gick upp för mig att det var människor som arbetade där och att man kunde ha det som yrke. Då var jag väl 10-11 år. Sedan började jag att arbeta som sommarvikarie på stadsbiblioteket där när jag gick i gymnasiet.
2. Har du några favoritminnen från dina år som bibliotekarie?
Jag har upplevt så många roliga saker genom åren så det är svårt att välja något. Men när jag var barnbibliotekarie i Vallentuna gjorde min kollega och jag flera stora utställningar för barn och dramatiserade berättelser utifrån böcker. Vi återskapade till exempel Sherwoodskogen och berättade Robin Hood-berättelser vid en lägereld (konstgjord förstås) för många barn. Det var magiskt!

3. Vad har varit roligast respektive tråkigast med ditt som jobb som konsulent på Regionbibliotek Stockholm?
Det roligaste har varit besöken på biblioteken i länet då jag har fått höra om alla kul saker som de påhittiga barnbibliotekarierna gör! Sedan har jag ju också fått resa en del både i Sverige och i andra länder. Jag har bl.a. besökt bibliotek, bibliotekarier och författare i USA, vilket var spännande. Där finns många intressanta författare som inte är översatta till svenska.

Det tråkigaste har varit att möblera om i konferenslokaler, fälla ihop bord och flytta stolar. Tungt och tråkigt! Besvärligt har det också varit när föreläsare har lämnat återbud i sista stund.

4. Vilket är ditt bästa råd till bibliotekarier som arbetar med barn- och ungdomar?
Se till att du har ständig kontakt med barn! Att prata med barnen på biblioteket och på alla andra tänkbara ställen är roligt och ger ovärderliga kunskaper.

5. Vilken superkraft skulle du vilja ha?
Fotografiskt minne.

Vilken är din/ditt favorit:

– rätt: Lammstek

– ställe: Stranden vid Sandhammaren i Skåne

– färg: Rött

– djur: hönor

– bok: Pickwick-klubben av Charles Dickens

– webbsida: Flaskposten (som tackar och bugar!)

Det här visste ni inte om mig: Jag är fenomenal på att odla morötter!

Tack Lena, för att du ville svara på våra frågor!

/Sofia

8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


