Träffa Aya från Yopougon

I helgen har jag varit i staden Abidjan på Elfenbenskusten och träffat Aya, Adjoua och Bintou. Det är tre vänner som tillsammans tacklar livet i stadsdelen Yopougon.

Det är en livlig stadsdel där ett myller av olika karaktärer korsar deras väg. Där finns föräldrar som tycker sig veta bäst, pojkvänner som vill glänsa och grannar som vill skvallra.

Även om boken är döpt efter Aya tycker jag att även Adjoua och Bintou är huvudpersoner som jag gärna läser mer om. Aya från Yopougon är första delen och det finns ytterligare fem delar på franska. Hoppas att även de blir översatta.

Aya från Yopougon är en intressant läsupplevelse. Jag tycker om att boken visar en annorlunda bild av en afrikansk stad än vad media brukar visa upp. Här är det ingen svält och inget krig. Däremot tyckte jag att det ibland var lite väl snabba kasst mellan de olika berättelserna. En handling kunde bara sluta mitt i och så på nästa sida hände något nytt om en helt annan person. Det spretade även ibland lite mellan olika karaktärer. Ibland var till exempel Ayas pappa i fokus medan jag hellre hade sett att boken på djupet hade handlat om Aya och hennes två väninnor. Eftersom det här är första delen kan det ju vara så att det blir en fördjupning i resterande delar.

Humor är en viktig del i berättelsen och bitvis är boken riktigt rolig.

Läs lite mer om boken på förlagets hemsida.

/Sofia

 

8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


