Lou charmar

När en kollega först försökte sälja in Lou av Julien Neel till mig visade hon omslaget. Mina tankar: ”nääeee fyy vad fult ritat och vilken overload av rosa, jag blir nästan lite illamående”. Dock har min kollega väldigt bra smak så jag tänkte att okej jag ska läsa första delen: Dagbokstankar.

Det var dock inte så lätt för när boken väl köptes till biblioteket lånades den ut med en gång och sen har jag knappt sett röken av den förrän i fredags. Kastade mig över den, lånade, läste och fastnade.

Dagbokstankar är Lous första dagbok. Hon skriver (ritar) om livet. Livet det består bland annat av ensamstående, tv-spelsgalna mamman, bästisen Mina, Tristan den söta pojken i huset mittemot och nyinflyttade grannen Richard. Samt Lous katt, inte att förglömma!

Det rosa omslaget luras lite för serien är inte alls någon gulligsnuttig berättelse utan här har vi självständiga kvinnor och tjejer som går sin egen väg. Visst handlar det även om kärlek och hur man hanterar att pojken man är kär i petar näsan men.. det görs på ett roligt och dråpligt sätt.

Nu måste jag läsa resterande delar för jag blev verkligen helt fast.

Besök förlagets hemsida för mer information.

/Sofia

 

7 Responses to “Lou charmar”


  1. 1 FlaskpostenJohanna 4, mars, 2011 kl. 8:43 f m

    Håller med! Jag är också helt fast i Lou, har läst del 1 och 2 och ska försöka snappa åt mig del 3 när den någongång kommer in på bibliotekshyllan…

    Det som jag gillar mest är att, precis som du skriver, det inte alls är så där sockervaddssött som man kan tro vid första anblicken, utan istället är allt liksom lite upp och ner med tv-spelsberoende och allmänt crazy mamman och den där survresiga mormorn med brysselkålen, som kommer så långt från bullbakande bullerbykänsla man bara kan komma, rooooligt :)!

  2. 2 FlaskpostenSofia 4, mars, 2011 kl. 10:22 f m

    jag sitter här och funderar på att gå och köpa mig de andra delarna i ren desperation, istället för att vänta tills jag kan låna dem.. De är ju utlånade hela tiden!

    Håller exakt med om det du skriver om mamman och mormorn! I första boken är det en seriesida som handlar om att Lou drömmer att mamman är just en sådan där bullmamma, som klär Lou i rosetter och klänning osv. Den gillade jag just för att hon (Lou) blev så glad när hon vaknade och allt var som vanligt, lite skit hörnen osv. Man behöver inte ha det ”perfekt”!

  3. 3 Clarisa 4, mars, 2011 kl. 12:46 e m

    Lou är verkligen beroendeframkallande och snart kommer del 4: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9197821330
    Vet ni, jag ska på pressvisningen av Nokprovningen den 8/3, jag skulle kunna ta med mig Lou 2 och 3 så ni kan låna, om ni ska dit.

  4. 4 Clarisa 4, mars, 2011 kl. 12:47 e m

    Bokprovning menade jag på SBI såklart.

  5. 5 FlaskpostenSofia 4, mars, 2011 kl. 7:11 e m

    Åh, ja det vore ju toppensnällt av dig! Jag ska också på bokprovningen den 8/3.

    Ska du på debutantdagen den 10/3 också?

  6. 6 Clarisa 5, mars, 2011 kl. 2:57 e m

    Tror inte att jag ska på debutantdagen. Men tar med mig Lou den 8/3.

  7. 7 FlaskpostenSofia 5, mars, 2011 kl. 5:04 e m

    Tack! Nu längtar jag extra mycket till tisdag!


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


