Flaskposten intervjuar – Maria Nilsson Thore

För ett par fredagar sedan satt jag, om ni minns, hemma och såg snön ösa ner och läste om Lilla E:s äventyr, blev bedårad och skickade flaskpost med frågor både till bokens illustratör och författare och fick snabbt svar, hurra! Lite snigelsent kommer nu intervjuerna som en följetong på Flaskposten idag och imorgon.

Maria Nilsson Thores barnboksillustrationer har synts till både titt som tätt långt innan jag såg dem i Lilla E. I allt från bilderböcker och samlingsantologier till kapitelboksomslag har hennes långarmade, långbenta och svängiga bokpersoner tagit form med mycket personlighet och fina detaljer runtomkring.

Hej Maria! Hur kom det sig att du blev illustratör?
marianilssonthore-sjalvportrattJag ville det, och så blev jag det.
Jo, ungefär så. Innerst inne önskade jag att jag skulle kunna jobba med att rita. Så efter gymnasiet sökte jag till en konstskola, och kom in. Och sen gick jag ytterligare två utbildningar, på Nyckelviksskolan och Konstfack. Under de åren förstod jag att det nog skulle gå. Och så har jag jobbat som illustratör sen dess.

Du har illustrerat många böcker. Har du någon favorit? Ja, några stycken. Vitas hemlighet av Kerstin Lundberg Hahn, Spöket på Canterville av Oscar Wilde, och Mångubben av Petrus Dahlin.

Har du någon ny bok på gång? Jag avslutar just nu bl.a. Lilla E i Karibien, två småbarnsböcker som heter Sami somnar och Vira vaknar, som jag har gjort tillsammans med min syster. Och min alldeles egna bilderbok Petras Prick.

Hur kommer du på vad och hur du ska rita? På en gång när jag läser texter och manus så ser jag hur det jag läser ser ut. Sen skissar jag och funderar lite mer exakt på hur jag vill att bilderna ska vara, vad i texten som känns mest spännande att rita.
Och när jag hittar på egna historier så börjar jag lite tvärtom. Då får jag en liten bildidé som jag ritar och funderar kring, och sen tar jag tag i själva texten och historien.

Vad är roligast respektive tråkigast med att vara illustratör? Det roligaste är att jag får rita hela dagarna, och att jag får jobba tillsammans med så roliga människor, både författarna och de på förlagen.
Det tråkigaste är att jag sitter still så mycket.

Vilken superkraft skulle du vilja ha och varför? Kunna flyga. Lite lagom högt upp i luften. Jag tror att jag vet hur det skulle kännas, och det känns som att jag vet ungefär hur man gör…

Och så till sist fem snabba. Vilken är din/ditt favorit:
– rätt: kastanjer

– ställe: hemma  och vid havet.

– färg: grön rosa brun och gul och svart…

– djur: Lagom små djur med päls.

– bok: Sommarboken av Tove Jansson, och Sjöfartsnytt av E. Annie Proulx.

webbsida: Jag googlar vääldigt mycket. Mest bilder.

*********************************************************************

TACK för att du ville vara med och berätta om hur det är att vara illustratör Maria! Vi ser framemot att läsa och titta i böcker med dina bilder framöver!

Om man vill spana in och se vilka böcker Maria har gjort bilder till plus lite exempel från dem, så är det bara att göra en visit och klicka sig runt på hemsidan: http://www.marianilssonthore.se 

Rekommenderas varmt, man blir absolut garanterat glad!

Imorgon intervju med Charlotta Lannebo…

/FlaskpostenJohanna

8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Fel: Twitter svarade inte. Vänta några minuter och uppdatera den här sidan.

Flaskposten på Facebook


