Flaskposten intervjuar – Charlotta Lannebo

Dags för del 2 i Lilla E-intervjuserien, idag med bokens författare Charlotta Lannebo!

Hej! Hur kom det sig att du blev författare? 
Jag har velat bli författare så länge jag kan minnas. Jag vet inte varför egentligen, men när jag var liten var jag en riktig bokslukare och skrev massor med brev. Jag har också vuxit upp i en familj som läser mycket och som tycker att författare är väldigt viktiga personer, vilket de är! Jag tycker ingenting är så roligt och ingenting är så jobbigt som att skriva och man ska nog försöka göra det man tycker är roligast, även om det är jobbigt och svårt också.

Lilla E ger sig ut på resa är din barnboksdebut. Är det också den absolut första bok du skrivit? Och vad tycker du bäst om med boken?
Nej, Lilla E är inte min första bok jag skrivit, jag har skrivit i alla fall två böcker för vuxna före Lilla E, men de har inte blivit utgivna av något förlag. När jag kämpade så med dem tänkte jag att äsch, jag skriver för barn istället, barn är ändå mycket roligare än vuxna. Och då nappade ett förlag och så kom Lilla E ut. Det jag tycker bäst om med boken är att hon vågar bege sig ut på äventyr fastän det är mörkt och kallt och att hon får så många vänner på vägen, vänner som kanske andra tycker är ganska knäppa typer. Valdemar till exempel som är en ölgubbe som sover ute på en bänk,  tycker en del människor är bland det hemskaste som finns.

Har du någon ny bok  på gång?
Ja, i juni kommer Lilla E i Karibien ut. Då reser hon till det soliga Karibien med sin moster för att sola och bada. Omslagsbild: Lilla E i KaribienMen när Moster blir sjuk i denguefeber utforskar Lilla E ön och stöter på en ung trädgårdsmästare som är i en riktig knipa. En cyklon har farit fram på ön och tagit med sig alla hans noggrant plockade mangofrukter som han ska sälja på en marknad. Nu har dessutom mangorna blivit stulna av några obehagliga typer. Lilla E får verkligen anstränga sig för att hjälpa honom och det blir ett galet spännande och roligt äventyr. Och svettigt!

Hur kommer du på vad som ska hända när du skriver?
När det gäller böckerna om Lilla E tänker jag mycket på vilka typer hon ska träffa och lära känna och vilka platser och miljöer som kan vara spännande. Sen försöker jag få ihop en bra historia som binder samman allting till en berättelse. Lilla E i Karibien bygger till stor del på min egen resa till Karibien som jag gjorde för drygt ett år sen. Då träffade jag en ung trädgårdspojke, en urbra surfare, en jättecool tjej från Alaska som kunde svetsa som en riktig karlakarl och flera rastakillar med långt korvhår som bara lyssnade på Bob Marley. Så den historien var lätt att komma på!

Vad är roligast respektive tråkigast med att vara författare?
Det roligaste är att få sätta sig på ett café och dricka en stor kopp te, öppna datorn och sen sitta i flera timmar och bara hitta på vad som helst! Som författare får man ljuga, leka, tramsa, fantisera, flamsa, allt sånt som jag i alla fall tyckte var jätteroligt som barn. Det händer faktiskt ofta att jag skrattar högt för mig själv när jag skriver. Till exempel när jag skrev om de korkade vakterna i den första Lilla E! Det som är tråkigast är att det tar tid att göra klart allting till en färdig bok, och att jag skrivit så mycket som ingen vill ge ut. Det är sårande men man får bara bita ihop och satsa igen.

Vilken superkraft skulle du vilja ha och varför?
Livskraft! Det låter tråkigt men den viktigaste superkraften som jag såklart skulle vilja ha ännu mer av, det är nog det som alla människor, särskilt barn, redan har – ren och skär livskraft. Att kämpa sig i genom skolan även om man tycker den är tråkig, att våga gå till den nya fotbollsträningen fastän man är blyg, att berätta när någon är dum emot en, att gå vidare fastän bästa vännen svikit, att komma över olycklig kärlek, att gråta och skrika över orättvisor, att bli sams när man har bråkat med familljen. Listan kan göras lång!

 Och så till sist fem snabba. Vilken är din/ditt favorit:

– rätt te och rostade mackor
– ställe i sjön eller havet
– färg grönt
– djur vildsvin
– bok Kejsaren av Portugallien
– webbsida Odla.nu

******************************************************

Verkligen kul att höra att en ny äventyrlig Lilla E-bok med många nya spännande möten är på väg! TACK för att du var med på Flaskposten Charlotta!

/FlaskpostenJohanna

8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


