Paper Towns

Paper Towns av John Green. En bok jag läst och läst och läst i.  Men vilken tid det tagit för mig. Jag lånade Paper Towns från biblioteket den 18 januari och igår läste jag äntligen ut den.

Det är ingen dålig bok, men precis som med An Abundance of Katherines var den bara okej. Dock tyckte jag nog aningens bättre om Paper Towns. Låt mig dock börja från början: bokens plot.

Med en månad kvar till examen från high school tror huvudpersonen Quentin, Q, att allt är utstakat. Han hänger med sina vänner Ben och Radar. Pluggar. Förbereder sig inför college. Beundrar Margo Roth Spiegelman på avstånd. Margo, Q:s granne, som han varit förälskad i sedan barndomen.

Allt förändras den natten Margo knackar på Q:s fönster och drar med honom på ett helgalet äventyr som varar till morgonen. Hela Q:s värld skakas om och han blir full av liv. Äntligen har han en kontakt med Margo igen. Inget blir dock som han tror. I det här fallet därför att Margo från och med dagen efter äventyret är som uppslukad från jordens yta.

Hon har ett rykte om sig att försvinna men komma tillbaka efter ett par dagar. Nu går tiden och Q blir mer och mer desperat. Till den dag han upptäcker att Margo lämnat ledtrådar efter sig. Ledtrådar speciellt till Q.

Resten av boken är Q:s besatta sökande efter fler ledtrådar som kan ta honom till Margo. Till sin hjälp har han sina vänner, som i sin tur till en början är besatta av avslutningsdansen/prom.

Som jag skriver ovan är Paper Towns en helt okej bok. Egentligen är den mer än okej, jag gillade handlingen och jag gillade pusslandet av ledtrådar. Men jag kom inte riktigt in i den. Till viss del irriterade jag mig på Margo och på att Q blir så besatt. Men om man ser förbi irritationen så är det en fin bok om ångest. Ångest inför framtiden och känslan av att vara instängd. Om att vilja göra sig fri och ta till desperata åtgärder. Precis som An Abundance of Katherines är Paper Towns en bok med humor, trots ”panik-hjälp-känslan”.

I boken spelar Omnictionary en stor del. Det är en wikipedia-likande sida och guess what. Här är den. Sådana detaljer gillar jag väldigt mycket!

Vad jag skrev och tyckte om An Abundance of Katherines kan du läsa här.

/Sofia

 

3 Responses to “Paper Towns”


  1. 1 Sofia 6, mars, 2011 kl. 9:23 e m

    förresten: hela grejen med Paper Towns är fascinerande och något jag aldrig hört talas om tidigare..

  2. 2 Tonårsboken - Elin 7, mars, 2011 kl. 9:16 e m

    Har haft Paper Towns i evigheter hemma och har nästan glömt bort den. Men nu blev jag riktigt nyfiken. Måste läsa den snart!

  3. 3 Sofia 7, mars, 2011 kl. 10:09 e m

    Vad bra att du blev nyfiken och inte avskräckt! Jag ser fram emot att höra vad du tycker om den.


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


