Respekt en tredje gång!

Ikväll har Flaskposten hurrat för Inti Chavez Perez och boken Respekt – vinnare av årets Slangbella!

Stort GRATTIS!

Ikväll kommer jag att skicka våra Flaskposten-frågor till Inti, han har lovat att svara och så snart han gjort det kommer en vinnarintervju här på bloggen.

Flaskpostens senaste två inlägg har handlat om Respekt. Scrolla ner och läs dem eller klicka på den här länken.

/Sofia

ps. fotot på Inti är taget av Peder Lingdén. ds.

4 Responses to “Respekt en tredje gång!”


  1. 1 lena kjersén edman 11, mars, 2011 kl. 9:35 f m

    Jag gillar nästan helt och fullt den charmiga vinnarboken. Men jag tycker att den då och då missar …
    Ett exempel på en miss – fullträffarna är många fler – är att författaren i det användbara och påhittiga kapitlet om hur man som ung kille startar ett samtal med en jämnårig tjej föreslår ungefär (Jag har inte boken framför mig):
    ”Tror du att vår lärare är homosexuell?”

    Anar man inte ett uns av homofobi i en sådan fråga?
    Och eftersom ”Kukbruk” redan finns, så hade jag nog hoppats på bilderboken eller ungdomsboken skulle ha vunnit – de är helt mästerliga!

  2. 2 FlaskpostenJohanna 11, mars, 2011 kl. 12:36 e m

    Lalala kom igen Lena!
    Visst är ungdomsboken och bilderboken superfina! Det har jag skrivit om här: https://flaskposten.wordpress.com/2010/11/11/har-ligger-sitter-gar-jag-omkring-och-laser-blod/
    och här: https://flaskposten.wordpress.com/2010/06/15/manen-deppar-och-orkar-inte-lysa/

    Alla tre böckerna känns som att de hade varit värdiga vinnare, men RESPEKT har en jämställdhets/genus/likavärde-viktighetsfaktor som gör att det känns lite extra kul att just den vann, tycker jag, hurra!

    OCH jag håller absolut INTE med dig i det som du exemplifierar som ”missar” i RESPEKT. Inte någonstans genom hela boken tycker jag att man kan hitta några uns av homofobi, tvärtom är den ju exceptionellt öppen för alla olika sätt att vara! Det är ju det som gör den till en uppdaterad och viktig uppföljare till Kukbruk (plus att den riktar sig till en något äldre målgrupp).
    Och det är också därför en sådan isbrytarfråga om en eventuellt homosexuell lärare kan stå där så självklart, och visa att det är något man kan prata om, homofobisk eller inte liksom. Till skillnad från dig tycker jag att det är mästerligt att få med det. Kram! /J

  3. 3 lena kjersén edman 11, mars, 2011 kl. 2:07 e m

    Du har helt rätt!
    (Jag var nog när jag hände upp mig på den där rekommendationen i ”Respekt” akut chockad över en del obehagliga homofoba reaktioner kring en 20årig manlig svensk fotbollsspelares sexuella läggning. Någon motsvarande reaktion finns ju faktiskt inte kring de lesbiska framgångsrika fotbollsspelarna.)
    Jag kommer att ha med mig RESPEKT på alla bokprat för tonåringar och högstadielärare. Absolut!
    Liksom jag kommer att prata mig svettig om Jenny Jägerfelds bok och Månboken (Det är alldeles för få konstnärliga/existentiella/vackra/roliga/allvarliga bilderböcker på högstadiebiblioteken här i Stockholm. Voffor????)

    Jag hurrade förstås också varmt och glatt i går för vår pristagare.
    Kram till honom, de två medtävlarna och till er som skickar så spännande Flaskpost!


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


