Segerintervju med Inti!

I torsdags var Flaskposten och minglade på utdelningen av Slangbellan-priset. Vann gjorde, som vi tidigare skrivit, Inti Chavez Perez med sin bok Respekt – en sexbok för killar.
1. Först, hur kändes det att vinna Slangbellan-priset? Det var helt crazy och jag var överväldigad. Jag tror inte jag riktigt vågade tro att det var sant, det tog en stund för det att sjunka in.
2. Hur kom det sig att du blev författare? Det började när jag var en väldigt utsatt tonåring som letade efter sätt att överleva. Skrivandet var en väg. Att jag tycker det är kul med ord är något som underlättat.
3. Respekt är din barn- och ungdomsboksdebut. Är det också den absolut första bok du skrivit? Och vad tycker du bäst om med boken? Nej, det är inte min absolut första bok. Jag har skrivit en lärobok för vuxna, skrivit i en antologi som hette F-ordet och framför allt gett ut min egen antologi Pittstim där jag tog in andra killar och fungerade som coach. Det jag gillar med Respekt är att den är så genomtänkt in i minsta detalj. Inget är lämnat åt slumpen. Det perfektionistiska monstret inom mig fick gå loss ordentligt.
4. Har du någon ny bok på gång? Nej!!! Har en skrivpaus.
5. Hur kommer du på vad och hur du ska skriva? Åh jag har så himla många idéer. Det kommer idéer hela tiden och jag önskar jag hade mer ledig tid så jag kunde skriva om alla berättelser, alla tankar.
6. Vad är roligast respektive tråkigast med att vara författare? Roligast är att skriva. Tråkigast är att man måste tjäna in pengar på andra sätt, och då blir det ont om tid för att skriva.
7. Vilken superkraft skulle du vilja ha och varför? Jag har redan en superkraft! Men jag säger inget mer, det är hemligt…
Och så till sist fem snabba. Vilken är din/ditt favorit:
– rätt: Halloumi
– ställe: Skärholmen
– färg: Röd
– djur: Räv
– bok: Pappan och havet av Tove Jansson
– webbsida: Svtdebatt.se (Jag är redaktör på den till vardags!)
Tack Inti, för att du ville svara på Flaskposten-frågorna. Samt grattis igen till Slangbellan!
/Johanna och Sofia
Ps. Fler fotoglimtar från Slangbellan-dagen m.m. kommer alldeles snart att sättas in i fotoalbum på vår flaskiga Facebook-sida. Ds.
8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Fel: Twitter svarade inte. Vänta några minuter och uppdatera den här sidan.

Flaskposten på Facebook


