Te+läsning=sant: Cloud Tea Monkeys

Jag har länge varit en teläsare, och med det menar jag att jag kombinerat läsning med te och endast te.

Till vissa delar av min omgivnings ohejdade förtjusning (”äntligen har du blivit en riktig människa :)!”) har jag på senaste tiden börjat blanda upp tedrickandet med en del kaffedrickande. Det är lite kul, man blir lite piggare och hinner oftast läsa lite längre innan man blir sömnig, men jag föredrar ändå fortfarande te.

Te och läsning hör liksom ihop.

För ett litet tag sedan läste jag också en riktig te-pärla till bok: Cloud Tea Monkeys av Mal Peet och Elspeth Graham. Det är ett mellanting mellan kapitelbok och bilderbok med otroligt fina illustrationer av Juan Wijngaard.

Det är ett slags allåldersbok, en saga om te, på engelska, kanske att högläsa och defintivt att dricka te till!

Det handlar om den lilla flickan Tashi vars mamma arbetar som teplockerska. En dag blir mamman sjuk och när hon inte kan arbeta får familjen ont om pengar. Tashi bestämmer sig för att hjälpa till, men det är inte så lätt att plocka te från de höga buskarna. När hon är nära att ge upp får hon hjälp från oväntat håll och tesorten hon lyckas få tag på då  är mycket speciell – molnte!

Den stora temästaren kommer på besök och upptäcker Tashis teblad. Han är beredd att betala många guldmynt för det underbara teet. Tashi och hennes mamma är räddade och mer än så!

En jättefin bok och jag skulle bra gärna vilja testa att dricka molnte till nästa bok jag ska läsa, men det är nog inte så lätt att få tag på!

/Flaskpost-TE-Johanna

1 Response to “Te+läsning=sant: Cloud Tea Monkeys”


  1. 1 Sofia 27, mars, 2011 kl. 10:04 e m

    den verkar jättefin!!


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


