Serieruts-Loranga, Masarin & Dartanjang

För några veckor sen, när vi var på Debutantdagen på Svenska barnboksinstitutet med Flaskposten fick jag höra och se Barbro Lindgren livs levande för första gången!

Det var verkligen kul. Barbro var himla charmig och vi fick kika på hennes refuseringsbrev, som hon fått av självaste Astrid Lindgren när hon ännu inte blivit publicerad, men skrivit en bok under hemliga pseudonym-namnet Barbro Benskog!

Min favorit i Barbro Lindgren-bokhyllan har alltid varit Jättehemligt, men nu handlar det om en helt annan av Barbro Lindgren-klassiker, nämligen Loranga, Masarin och Dartanjang, som jag faktiskt inte riktigt kommer ihåg så speciellt mycket av från min barndom. Några farliga tigrar och en tehuva kanske… 

Därför är det lite extra roligt att återupptäcka hur fantasiig, festlig och vilddjurig handlingen är och hur personliga personligheterna är genom att läsa Sara Olaussons jättefina seriealbum som hon gjort efter Barbro Lindgrens böcker.

Sara var också med på scenen och pratade med Barbro, men vi hade nog velat höra ännu lite mer om Sara och hennes serieritande. Därför tänkte jag kasta ut en flaskpost lastad med våra frågor till henne nu…

Gomiddag! /FlaskpostenJohanna

1 Response to “Serieruts-Loranga, Masarin & Dartanjang”


  1. 1 Sofia 27, mars, 2011 kl. 9:24 e m

    åh hoppas hoppas hoppas vi får svar från Sara!!!


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


