Extra – en morgon stod hon bara där och en spännande historia tar sin början

En dag dyker en blek och smal flicka upp bredvid fotbollsplanen där Pim-Pim och hans kompisar spelar match. Ingen verkar lägga märke till henne förutom Pim-Pim. Några dagar senare dyker flickan upp igen. Hon presenterar sig som Extra. Pim-Pim fascineras av Extra och blir väldigt glad då det verkar som om hon vill bli hans vän.

Men när Extra börjar i Pim-Pims klass är det som om de aldrig har träffats. Han är som luft för henne. Alla de andra i klassen pratar och skojar Extra med och hon blir snabbt populär. Vad är det som gått fel? Varför beter hon sig så? Samt den största frågan av de alla: vem är hon?

Pim-Pim kan inte släppa ”vem är hon”-frågan utan börjar undersöka Extras liv. Det för honom fram i en rad märkliga händelser där en rad märkliga personer dyker upp. Vem Extra är eller vad hon vill Pim-Pim tycker jag ni ska läsa i Per Nilssons nya bok.

Det är en bok om liv och död, om vänskap och om mystiska saker som väl inte kan stämma.. Det finns ett poetiskt drag i språket som jag tycker väldigt mycket om. Det låter högtravande men det är det inte. Bara väldigt fint.

Extra en dag stod hon bara där är första delen och nästa del kommer till hösten.

Det fina omslaget har Sarah Sheppard skapat. Precis i min smak!

/Sofia

 

4 Responses to “Extra – en morgon stod hon bara där och en spännande historia tar sin början”


  1. 1 Maria 29, mars, 2011 kl. 8:20 e m

    Jag har alltid gillat Per Nilsson, och då framför allt hans språk. Anarkai är faktiskt min favorit, och jag ser verkligen fram emot att läsa den här.

  2. 2 Sofia 30, mars, 2011 kl. 1:55 e m

    just den har jag inte läst! Hamnar dock direkt på min att läsa-lista. Pers språk är verkligen fint!

  3. 3 Clarisa 30, mars, 2011 kl. 2:14 e m

    Började läsa igår kväll och gillade verkligen hans ton, eller språk! Det är verkligen skillnad när man läser så många böcker för den här åldern som har ganska tråkigt språk.

  4. 4 Sofia 30, mars, 2011 kl. 2:45 e m

    så kände jag också! Lite: äntligen en bok där författaren lägger ner sig i att skriva ett bra språk trots ung målgrupp.


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


