Cirkusflickan

I mitt förra inlägg om Sorgfjäril listade jag fem saker jag som för mig gör en bok slukarvänlig. Ytterligare en sak är: den utspelar sig i en annan tid, gärna kring förra sekelskiftet. Min senast lästa bok med historiskt tema är Camilla Lagerqvists Cirkusflickan. Den uppfyller även kriteriet sorgligt = bra. I Cirkusflickan börjar det otroligt sorgligt med att huvudpersonen Ellen blir såld till en cirkusmadame. Den här madamen är (såklart) elak och driver Ellen hårt när de tränar för att hon ska bli vig. Det gör ont i kroppen på mig när jag läser hur det knakar i Ellens leder.

Cirkusflickan har en klassisk handling om stackars fattigt barn som råkar illa ut men som längs vägen hittar vänner och så ordnar sig allt. Inga större överraskningar eller oväntade händelser för boken framåt. Men det är ändå en spännande historia om livet på en cirkus. Alla har vi väl någon gång fascinerats av cirkuslivet? Boken tar sin början 1917 och slutar en bra bit in på 1920-talet. Flera tidsmarkörer förgyller berättelsen t.ex. när Ellen får en charlestonklänning.

I Cirkusflickan pratar de lite om Elvira Madigan, cirkusprinsessan vars liv fick ett mycket tragiskt slut. Här kan du läsa mer om den Elvira Madigan (hon fanns på riktigt). Om henne finns en fin film, se den.

/Sofia

8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


