Pomelo bland tekannor – en kärleksförklaring

Det är inte precis någon hemlighet att på min topplista över favoritdjur ligger elefanter mycket högt. Ja,  jag har ju till och med besökt elefantön :)!

På biblioteket är det heller inte någon direkt hemlighet vilken som är min favoritbok-elefant. Ber någon om ett lästips är det gärna en liten boksnabel som tillhör Pomelo som jag drar fram.

Till min bokhyllesorg hör således att de två böckerna om Pomelo som tills alldeles nyligen var de enda som kommit ut på svenska: Pomelo den lilla elefanten (2003) och Pomelo är kär (2004) inte går att få tag på i bokhandeln mer.

MEN nu är Pomelo tillbaka, STORT! Ja, både känslomässigt och bokstavligt. Nya Pomelo-boken i nytt större format, åtminstone med Pomelo-bokmått mätt, av Ramona  Bădescu och Benjamin Chaud heter nämligen Pomelo blir stor och den handlar om upptäckten att myrorna, maskrosen och allt annat runtomkring en har krympt eller hur det nu är… kanske är det möjligen en viss liten rosa en som vuxit!

Mitt favoritparti i nya boken innefattar dessutom underbara tingestar i form av tekannor. Texten som på ena uppslaget är placerad i en liten bullig vit och röd tekanna lyder vist: ”När man växer blir man rädd, precis som när man var liten.” På nästa sida har Pomelo hoppat i en annan te- eller kaffekanna redo för serveringsuppdrag intill texten ”Fast sen skojar man bort det.” 

Som vanligt när Pomelo är i farten är det med andra ord fullständig charm-knockout!

För den som kan hantera språket franska kan jag även rekommendera Pomelo voyage från 2009, som även den innehåller fantastiska tekanne-scener.

Klart slut från Pomelo-land /Johanna

4 Responses to “Pomelo bland tekannor – en kärleksförklaring”


  1. 1 Sofia 11, april, 2011 kl. 3:25 e m

    Pomelo är min favoritelefant! Så otroligt söt. Måste läsa den nya boken.

  2. 2 Johanna 11, april, 2011 kl. 9:25 e m

    Ska jag ta med honom till fixarträffen kanske? 🙂

  3. 3 Sofia 12, april, 2011 kl. 9:53 f m

    Gärna!! Då kan du få Banglatown.

  4. 4 Sofia 12, april, 2011 kl. 9:54 f m

    förresten blev jag så inspirerad av ditt inlägg att jag läste Pomelo är kär igår. Den är himla fin. Har för mig att jag bloggade om den på gamla Flaskan.


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


