Dagboksanteckningar från ett källarhål

Ikväll har jag varit på teater, eller nej, mer på en dagboksresa i helt helt underbar och bitterljuv, humorsprängd TEENAGE-ANGST.

Det är mitt andra besök i David Wibergs alldeles egna Linnea-land. Förra gången som han på ett helt oemotståndligt sätt förvandlades till 16 åriga Linnea, i randiga strumpbyxor och med stark aversion mot det mesta i tillvaron, hette föreställningen Svart Tulpan och spelades på en liten scen på Kulturhuset.

Nu är Linnea tillbaka! Den här gången på scenen på Teater Brunnsgatan Fyra tillsammans med sin dagbok skriven från källarhålet/rummet i huset där hon bor med sina föräldrar och påfrestande lillebrorsan Kalle.

Varje dagbokssida inleds med en nedräkning inför Arvikafestivalen och ramas in av  xylofon och ”typ” emo-pop-soundtrack.

Däremellan får vi höra om alla de sedvanliga tonårsångest-incidenter som drabbar Linnea: 80 cm munsår, skymd Broder Daniel-avskedskonsert och vi får dräpande mitt-i-prick-kommentarer om mormors misslyckade gubbslemmiga seriealbumspresent, pappa som drar högljuda Solsidan-skämt, ja och allt sånt där som svider som obesvarad kärlek, särskilt när man är 16 – en känsla man aldrig glömmer!

Jag (och alla andra i salongen) ÄLSKAR det här!  Det är ungdomsbok (när den är som bäst) i teaterform eller vad jag nu ska säga – SCENDAGBOK kanske!

Tror du att du inte gillar teater, så kommer du ändå att tycka om det här, promise! Föreställning imorgon och nästa tisdag. MISSA INTE!

Jag önskar verkligen också att Linneas dagböcker kunde komma ut i bokform, för även om de är allra mest suveräna i hennes egen uppläsning med hennes särskilda tics och manér, så tror jag att galghumorn och de skarpa iakttagelserna där i skulle gå rakt in i en även genom vanliga boksidor.

/Johanna

2 Responses to “Dagboksanteckningar från ett källarhål”


  1. 1 Sofia 13, april, 2011 kl. 7:54 f m

    aaaaaa jag vill seeeee deeeen häääääääär. Men kommer nog inte hinna. Svär lite opassande.

  2. 2 FlaskpostenJohanna 13, april, 2011 kl. 1:25 e m

    Åh ja du skulle verkligen gilla! Håll tummarna för att det blir fler extraföreställningar!


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


