Will Grayson x 2

Vad boken handlar om: två lite vilsna killar i 16-års åldern. Ingen av dem tillhör de populäraste eleverna på sina respektive skolor. Den ena killen har en mycket drivande vän. Den andra killen är kär i en kille han chattar med på nätet.

Av en slump möts de båda killarna. Inget konstigt med det. Om det inte hade varit så att de båda heter Will Grayson.

John Green och David Levithan har skrivit vartannat kapitel i Den andre Will Grayson. Vem som har skrivit om Will 1 och Will 2 vet jag dock inte. Går säkert att ta reda på men det får bli en annan dag. Då jag tycker om båda författarnas tidigare böcker såg jag väldigt mycket fram emot deras gemensamma samarbete.

Jag säger med en gång: jag tyckte om Will 1:s kapitel mycket mer än Will 2:s. Dels tycker jag bättre om språket och dels tyckte jag det var mer intressant att följa Will 1:s funderingar. Will 1 blev för mig den ”riktiga” Will Grayson. Han är killen jag ovan beskriver som att han har en drivande vän. Det har han. Vännen heter Tiny Cooper och han genomsyrar boken till så hög grad att jag skulle vilja utse Tiny till bokens huvudperson. De båda Will:arna är berättare men mycket handlar om Tiny. Han är överallt.

Boken är helt okej. Bitvis ganska rolig. Slutet är dock nästintill förfärligt. Ett riktigt sliskigt amerikanskt Hollywood-slut. Här kan tilläggas att jag kan ta sådana slut ibland men inte i den här boken. Det passade inte alls. Synd.

Här har jag skrivit om två av John Greens tidigare böcker. Dock inte om Var är Alaska som jag anser är hans bästa bok.

Här och här har jag tidigare skrivit om två böcker av David Levithan.

/Sofia

 

18 Responses to “Will Grayson x 2”


  1. 1 Clarisa 12, april, 2011 kl. 7:23 e m

    Jag tyckte,när jag läste, att det var uppenbart (för mig) att Levithan skrev Will 1 och Green Will 2. Jag tänkter på själva karaktären Tiny Cooper, och musikalen och gay alliance (hette det så?) Ock det där luftiga och den lite överamerikanska stilen som jag upplever Levithan har också i Ibland bara måste man.

    Tyckte också att Will 2 var lite sämre men att det blev bättre längre in i boken. Är inte helt såld på John Green heller. Men skulle vilja veta säkert!

  2. 2 Elisabeth Iskrem P 12, april, 2011 kl. 7:41 e m

    John Green har skrevet den første Will (1 kapittel) og alt om Tiny Cooper. Leithan skrev om Will 2. Han snakker mye om dette i videoene sine på youtube/vlogbrothers.

    🙂

  3. 4 Sofia 12, april, 2011 kl. 7:48 e m

    jag tänkte nog mer att Green skrivit det om Will 1. Tyckte att det stämde överens med de andra tre böckerna jag läst av honom. Lite i stämningen och hur Will 1 beskrevs. Will 2 blev bättre en bit in i boken men jag hade ändå svårt för honom.

    Förövrigt hade jag ganska svårt för Tiny också. Han var så mycket men samtidigt en person som jag tycker skulle kunna fått ett lite mer djup.

    Har du läst Var är Alaska? Det är den bästa Green-boken tycker jag. De andra två var jag mer tveksam till. Men jag kommer ändå läsa hans nästa bok också : )

  4. 5 Sofia 12, april, 2011 kl. 7:49 e m

    Clarisa: se svar ovan.

    Elisabeth: Tusen tack för infon!! Kul att få veta vem som skrev vad.

  5. 6 Elisabeth Iskrem P 12, april, 2011 kl. 7:53 e m

    Bare hyggelig! John Green er min favorittforfatter, og han sier mye bra sammen med sin bror på youtubekontoen. Kan anbefale ”Paper Towns” på det sterkeste!

  6. 7 Sofia 12, april, 2011 kl. 7:57 e m

    Jag får ta och kolla in youtubefilmerna med John Green snarast! Han skriver mycket bra. Jag har läst Paper Towns och den kommer på andra plats av böckerna jag läst. Gillade Var är Alaska bäst. An abundance of Katherines tyckte jag minst bra om (det beror delvis på den där matematikformeln som jag inte fastnade för alls).

  7. 8 Elisabeth Iskrem P 12, april, 2011 kl. 8:01 e m

    Sofia: Samme her (angående rekkefølge på favoritter) 🙂

  8. 9 Clarisa 13, april, 2011 kl. 6:16 f m

    Har läst Alaska och tyckte att den var helt ok. Men vad fel jag hade! Pratade med en kollega om det bara förra veckan, helt övertygad var jag. Kanske borde jag läsa fler av John Green, tyckte också bäst om Will 1.

  9. 10 Sofia 13, april, 2011 kl. 7:56 f m

    Elisabeth: roligt! vilken bra smak vi har : )

    Clarisa: du kan ju testa läsa Paper towns, som både jag och Elisabeth ovan rankar tvåa på vår Green-lista. Då kommer du känna igen Will 1 i huvudpersonen vars namn jag glömt just nu.

  10. 11 lena kjersén edman 13, april, 2011 kl. 4:40 e m

    Mja…..

    Det finns författare som inte KAN skriva dåligt.
    Dit hör John Green.
    Liksom David Levithan.
    Liksom Per Nilsson.
    Liksom Katarina Kieri.
    Liksom Annika Thor.

    Jag tycker absolut inte att den reality-bok som Annika Thor skrev tillsammans med maken, eller Greens-Levithans gemensamma bok, eller Nilssons-Kieris gemensamma bok är ointressanta eller ett dåligt hantverk. För så är det inte. Böckerna är bra.

    Men var och en av dessa författare har skrivit bättre på egen hand.

    Det förefaller mig som om att det går finfint för två duktiga författare att samarbeta när det gäller barndeckare eller fantasy – men inte när det gäller ungdoms-relity.
    Då blir inte summan av 1 bra författare plus 1 bra författare = 3.
    Summan blir, när jag läser och räknar, bara sissådär 1,93.

    lena k e

  11. 12 Johanna L 13, april, 2011 kl. 7:43 e m

    Jag störde mig mycket på Tiny hela tiden men speciellt i slutet. Varför den orealistiska sockerchocken? Den hade passat bra i ”Ibland bara måste man” där det var over the top, men inte i den här. Nej, gillade inte alls den upplösningen, eller den karaktären.
    När ni säger Will 1, jag tänker alltså den deppade gay-Will som David Levithans och den ogayiga Will som John Greens. Korrekt? (Om inte så blir jag skitförvånad.)

  12. 13 Sofia 13, april, 2011 kl. 7:57 e m

    Lena: intressant uträkning. Jag är benägen att hålla med dig. En författare kanske ska hålla sig till solo-skrivande. Fast jag kan förstå att många tycker det är kul att ha ett projekt ihop med någon – det blir lite mindre ensamt då.

    Johanna L: sockerchock? Det har jag helt förträngt. Kommer inte alls ihåg. Minns du ungefär när i boken? Tiny var störig.

    Will 1 är alltså den Will Grayson som inte är gay, utan han som är Tinys barndomskompis och som blir ihop med Jane. Och det är han som är John Greens Will. Den deppiga gay-Will är David Levithans Will. Så du tänker rätt där : )

  13. 14 Johanna L 14, april, 2011 kl. 7:22 f m

    Jag menade musikalen som sockerchocken, uppförandet och då i synnerhet det sista som publiken bidrog med. Jag fick ta fram skämskudden när jag läste det avsnittet.

  14. 15 Sofia 14, april, 2011 kl. 8:13 f m

    AAAH jag förstår. Det var exakt det där med pjäsen och det som publiken gjorde på slutet som fick mig att vilja … göra något drastiskt. Varför varför varför? Så totalt onödigt och pinsamt.

  15. 16 Moa 4, oktober, 2011 kl. 1:54 e m

    åh jag håller helt med om slutet! jag älskar boken och tiny och allt men slutet fick mig att känna mig som efter sista harry potterboken. var tvungen att googla om andra höll med:-)

  16. 17 Sofia 4, oktober, 2011 kl. 7:01 e m

    Och det fanns flera andra som höll med! Förstår fortfarande inte varför de skrev ett sådant slut… Sista Harry-boken, menar du epilogen? Den tyckte jag var onödig.

  17. 18 moa 5, oktober, 2011 kl. 1:34 e m

    Ja såklart epilogen, i övrigt tycker jag att hon fick ihop det fint. Men den där absurt heteronormativa epilogen där man inte fick veta vad som hände med de som inte bildade par var hemsk. Älta älta. Vi har pratat om den många gånger i min skrivargrupp:-)


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


