En tordyveln, en liten varg och en massa splitter

Läst än så länge under den här påsken:

Tordyveln flyger i skymningen av Maria Gripe. För vilken gång i ordningen vet jag inte. Fortfarande lika krypande spännande och bra. Läsanledning: vald bok i bokklubben jag har på ett av jobben. Det ska bli spännande att höra vad klubbmedlemmarna tycker om Tordyveln.

Lilla snälla varg av Nadia Shireen. Underbar bok med ett slut to die for. Läsanledning: fick som påskpresent av Flaskposten-Johanna. Tack!

Splitter av Charles Benoit. Mycket snyggt omslag. Har inte läst boken ut boken än. Gillar den även om jag har några frågetecken kring språket. Läsanledning: ville läsa den, fick den i min hand, blev glad, läser nu.

/Sofia

2 Responses to “En tordyveln, en liten varg och en massa splitter”


  1. 1 lena kjersén edman 24, april, 2011 kl. 6:51 e m

    Underbart att ni läser ”Tordyveln” i bokklubben. Hur gamla är medlemmarna i bokklubben?
    ”Tordyveln” är så bra! Jag var rätt nyligen i Nyköping – Maria Gripes hemstad – och berättade om Maria Gripes böcker för fjortonåringar där…. och blev litet ledsen. De kände till så få Maria Gripe-böcker (Elvis hade ungdomarna inte alls hört talas om…) och det var högst en handfull som hade läst Tordyveln, Agnes Cecilia eller Skugg-serien.

    Jag har också läst ”Splitter”, men väntar med att delge mina tankar om den tills du berättat om vad du har för synpunkter på språket.

    Bredvid mig ligger en hög på tolv nya (de flesta väldigt bra)reality-ungdomsromaner som jag har läst och som jag nu ska skriva något om för en dagstidning och för tidskriften ”Svenskläraren”.
    Den allra, allra bästa nya svenska reality-ungdomsboken utspelas på Island.
    Missa inte – om du är över tolv år –
    ”Den tysta minuten mellan” av Viveka Sjögren.(Kabusa)
    En höjdare!

  2. 2 flaskpostensofia 25, april, 2011 kl. 7:53 e m

    Roligt är att det var klubbmedlemmarna själva som ville läsa Tordyveln. Jag blev jätteglad när de föreslog det (ok, alla utom en ville men hon blev nedröstad av de andra). Klubbmedlemmarna fyller 12 eller 13 år i år. Jag älskar Tordyveln och det ska bli roligt att prata om boken med dem så småningom.

    Trist att ungdomarna du träffade hade dålig Gripe-koll. Hennes böcker är värda att läsas!

    Tack för tipset om I den tysta minuten mellan. Ska kolla upp den!


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


