Tack och lov är inte min mamma som Alicjas..

Nu har jag läst en debut som går i 110 från sida 1 till sida 215 (sista sidan). Det handlar om boken är Min pappa är snäll och min mamma är utlänning av Emmy Abrahamson.

Precis som Emmy själv har bokens huvudperson, Alicja, en mamma som kommer från Polen. Kulturkrockar i stil med ”tokiga polska vanor kolliderar med svensk stelbenthet” är boken full av.

Alicjas relation till mamman är bokens nav och då främst om hur otroligt pinsam mamman är samt vilka jobbiga situationer Alicja hamnar i på grund av mamman. Det är roligt och samtidigt nästan plågsamt skämmigt att läsa. Samtidigt blir jag lite arg på mamman som har noll förståelse för Alicja och hur hon kan tänkas känna.

Mamman kör på och Alicja måste följa med. Pappan är bortrest genom hela boken och det tycker jag är synd. Jag hade gärna haft den snälla pappan med som en motvikt till mamman. Ibland blir det nästan lite för mycket. Bitvis tycker jag även lite synd om polacker som inte visas upp från sin bästa sida (för att uttrycka det milt).

Men jag fnissar ändå glatt åt diverse pinsamheter och gläds åt att det kommit en ungdomsbok med humor i. Fin debut.

På förlagets hemsida kan du läsa lite mer om Emmy.

Det snygga omslaget är gjort av Sara R. Acedo. När jag besöker hennes hemsida inser jag att hon ligger bakom flera av mina favoritomslag. Kolla här.

/Sofia

7 Responses to “Tack och lov är inte min mamma som Alicjas..”


  1. 1 lena kjersén edman 29, april, 2011 kl. 7:47 f m

    Emmy Abrahmson är så rolig! JAg njuter av den här boken, mera mera!

    Vilken brist det är på roliga (uHc, uHce) ungdomsromaner….
    Ska man aldrig få skratta när man är i tonåren och läser en bok?

    Vad kommer jag på för några roliga svenska ungdomsböcker (på engelska är det något, något bättre)?
    Inte många.

    CLAQUE = mästaren. Pella-böckerna, till exempel, är roliga utan att vara flåshurtiga

    Här och där i ”Kerstin och jag” och Astrid Lindgrens andra ungdomsböcker skrockar läsaren förnöjt

    Max Lundgren: Omin Hambbe i Slättköping

    Ulf Stark; Dårfinkar och dönickar (det finna alltid humor hos Starken)
    Humor finns också hos Barbro Lindgren och Per Nilsson

    Viveca Lärn: Tekla-böckerna

    Katarina Mazetti: Mycket humor i sorgligt underbara ”Det är slut mellan Gud och mig”

    Johanna Thydell och Jenny Jägerfeld – drastisk humor i de två senaste böckerna ger hopp!

    Listan är trist tunn.
    Kommer ni på fler (svenska, och utgivna som uHc eller uHce)?

    lena k e

  2. 2 lena kjersén edman 29, april, 2011 kl. 11:08 f m

    Någa av de här författarna har jag hört i verkligheten. Astrid Lindgren, Viveca Lärn, Katarina Mazetti, Johanna Thydell Jenny Jägerfeld var och lika roliga att lyssna på som att läsa.
    Kul att höra på är också Emmy Abrahamson.

    Missa inte att avnjuta Emmy medan du mumsar på en hallongrotta:

    Hallongrottan böcker och kuriosa, Bergsundsgatan 25, Stockholm.
    Tisdagen den 3 maj kl. 19

  3. 3 Sofia 29, april, 2011 kl. 12:58 e m

    Hej Lena. Visst är det härligt med roliga ungdomsböcker. Jag hoppas på fler sådana i år!

    Hade tänkt göra ett separat blogginlägg om Emmy A på Hallongrottan… men nu får det kanske stå det här istället.

    En annan rolig ungdomsbok av en svensk författare är Svenhammeds journaler.

  4. 4 lena kjersén edman 3, maj, 2011 kl. 8:33 f m

    Hallongrotta i munnen och roliga Emmys berättelse i öronen –
    alla som vill mumsa och skratta ses i kväll klockan 7
    på Hallongrottan (T-bana Hornstull).

    Ja, Svenhammeds journaler är verkligen en rolig och bra ungdomsbok (jättepopulär lýckligtvis),

    Men, visst måste det finnas f-l-e-r roliga ungdomsromaner? Fast i mitt huvud står det stilla, helt stilla.
    Så sorgligt!

  5. 5 lena kjersén edman 4, maj, 2011 kl. 2:25 e m

    Charlotta Cedelöf: ”Sverige – Finland. En kärlekshistoria”

    = rolig svensk ungdomsroman.
    Hur kunde jag bara glömma denna pärla (det lyckliga slutet!).

    Den går hem lika bra hos tonårskillar som hos tjejer.

  6. 6 Sofia 4, maj, 2011 kl. 10:00 e m

    Cederlöfs Hello love är också ganska rolig.

  7. 7 lena kjersén edman 7, maj, 2011 kl. 9:15 f m

    Appsolutt!
    Charlotta Cederlöf är så bra och kul!

    Nästan lika bra en annan författare som inte är lika känd som hon borde vara:
    Viveka Sjögren.
    Jag skriver på http://www.bokcirklar. se (som signaturen Kanel: ”Kusligt bra”) om vårens bästa nya svenska ungdomsböcker. Till exempel om finingarna av Emmy Abrahamson och Viveka Sjögren.


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


