Flaskposten intervjuar – Sara Olausson

För ett tag sen var det Loranga – the serie -tajm här på Flaskposten. Och nu firar vi in vårmånadernas vårmånad maj med intervjun med Sara Olausson som gjort det finfina seriealbumet! 

Hej Sara! Hur kom det sig att du blev illustratör? Bra fråga, jag vet inte. Egentligen skulle jag bara vilja skriva men så fort jag skriver dyker det upp bilder också. Då blir det tecknade serier. Jag tycker det är lite läskigt att teckna för varje gång jag ska börja med något nytt tror jag inte jag ska klara av det, det känns helt omöjligt. Då hittar jag på hundra olika anledningar till att inte sätta mig ner och rita. T ex sova, dricka te, dammsuga, tvätta, skriva ett brev, klappa katten, köpa en ny penna eller vad som helst. Sen när jag väl har börjat teckna och märker att det faktiskt går så blir det roligare.

ALLT ÄR FARLIGT 2001 omslagLoranga, Masarin & Dartanjang är din barn- och ungdomsboksdebut, men kanske inte din första bok? Vad tycker du själv bäst om i din version av Loranga-boken? Jag tycker om färgerna och att jag gör serien så lik ursprungsboken jag bara kan. Jag vill att de som läser min serie ska få samma känsla som man får av Barbro Lindgrens bok. Det är min önskan. Hoppas det funkar. Jag har gjort två böcker innan. De heter Allt är farligt? och HJÄLP!. HJÄLP! har jag gjort tillsammans med Nina Hemmingsson.

Har du någon ny bok på gång? Ja. Loranga del 2 kommer i höst, sen blir det 3 eller 4 delar till. Och så kommer det en Lorangapysselbok i sommar. Jag håller på med egna böcker också som jag inte vet när de blir klara. Loranga tar all arbetstid just nu.

Hur kommer du på vad och hur du ska rita? Hur är det att arbeta efter en färdig text? Att jobba efter en färdig text som Loranga är bara roligt. För varje nytt kapitel jag ska rita så läser jag i boken. Då dyker det upp bilder direkt som jag ritar ned i min skissbok. Det går fort. Jag hinner knappt tänka, det går nästan automatiskt.

Vad är roligast respektive tråkigast med att vara illustratör? Det roligaste är när det går bra, att sitta och lyssna på radio och jobba och det går så lätt att tiden försvinner och sen när dagen är slut har man något fint framför sig som man har gjort utan att riktigt fatta hur. Det tråkigaste är prestationsångesten.

Vilken superkraft skulle du vilja ha och varför? Jag skulle vilja kunna prata alla språk. Djurspråken också.

Och så till sist fem snabba. Vilken är din/ditt favorit:

– rätt: Just nu är det Gyoza. Jag vill äta det varje dag. Vegetariska. Jag är vegetarian, eller rättare sagt vegan.

– ställe: Någonstans i en glänta i skogen där det inte finns några farliga djur kanske.

– färg: Många. Röd, femtiotalsgul och ljust ljusblå är särskilda favoriter. Men jag har mest svarta kläder.

– djur: Katt

bok : Jättesvårt att svara på. Det finns många. Jag vet inte vilken min favoritbok är men skulle gärna vilja läsa den!

– webbsida: http://highereducation.tumblr.com/fast den är inte bra för barn.

*******************************************************************

Vi ser framemot kommande Loranga-delar! Tack för alla svaren om livet som illustratör Sara!

8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


