Little Darlings av Jacqueline Wilson

På jobbet är Jacqueline Wilson en av de populäraste författarna. Det räcker i stort sett med att säga: här är en ny Jacqueline Wilson så lånas boken direkt och älskas. Jag har läst flera av hennes böcker och tycker de varit olika grader av bra. De jag läste först var ”tjejer-serien” med Tjejer i tårar, Kära tjejer osv. De gillade jag väldigt mycket och fortfarande tycker jag att de varit de bästa Wilson-böckerna. Förra året kom Tvillingsjälar som jag också tyckte om, bland annat gillade jag att det var två helt olika tjejer (en fattig, en rik osv) som blev goda vänner och i vartannat kapitel berättar sin historia.

Årets Wilson-bok heter Little Darlings. Temat är vänskap mellan en fattig och en rik flicka som i vartannat kapitel berättar sin historia.

Vänta nu! Skriver jag om Tvillingsjälar igen? Man skulle kunna tro det för upplägget är nästan exakt likadant i de båda böckerna:

– huvudpersonerna har märkliga namn: India och Jewel i Tvillingsjälar och Sunset och Destiny i Little Darlings.

– en är rik och en är fattig.

– den fattiga flickan (Jewel och Destiny) har båda mammor som är psykiskt instabila.

– den rika flickan (India och Sunset) passar inte in i sin i övrigt lyckade familj utan är dess svarta får.

– flickorna blir goda vänner, mot alla odds.

Little Darlings kommer att älskas. Den underhållande och en riktig bladvändare. Men lite trist tycker jag det är att den är så väldigt lik Tvillingsjälar.

Här kan du se och lyssna på när Jacqueline Wilson läser att kapitel ur Little Darlings:

Besök gärna författarens hemsida och titta på det brittiska omslaget som är helt annorlunda mot det svenska. Flickorna i boken ska vara 11 år (om jag inte minns fel) men jag tycker att de ser mycket äldre ut på det svenska omslaget vilket störde mig lite.

Vad jag skrev om Tvillingsjälar hittar du här.

/Sofia

3 Responses to “Little Darlings av Jacqueline Wilson”


  1. 1 Lovisa 4, juni, 2011 kl. 9:46 f m

    Jag tyckte också att Tvillingsjälar och Little darlins var väldigt lika! Jag har recenserat den på min bokblogg!

  2. 2 sofia seffion 22, augusti, 2013 kl. 7:51 e m

    little darlings är as bra

  3. 3 Sofia 4, september, 2013 kl. 8:01 e m

    Kul att du gillar!


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


