Bra bok – FUL framsida

I fredags dök den efterlängtade What happened to goodbye av Sarah Dessen upp med posten. Två tredjedelar är nu lästa. Jag älskar att vara tillbaka i Dessenland! Huvudpersonen Mclean flyttar med sin pappa till Lakeview där pappan ska hjälpa en restaurang att komma på fötter. De senaste två åren har de flyttat fyra gånger och det p.g.a. att Mcleans mamma var otrogen mot pappan, lämnade honom och gifte sig med den nya mannen.

Mclean har på varje nytt ställe antagit en annan ”identitet” och namn som varit variationer på hennes mellannamn. Det har hjälpt henne att anpassa sig och spela olika roller. I Lakeview blir hon dock helt plötsligt och ofrivilligt Mclean igen. En fråga genom boken är ”vem är det/jag?”.

Som i Dessens tidigare böcker har vi återigen konflikt med en förälder, flera intressanta bifigurer och såklart en kille som dyker upp på scenen.

Lite förutsägbart men det gör ingenting! Det enda som gör något är omslaget. Jag har tidigare varit inne på hur otroligt fult jag tycker att det är. En av de första tankarna jag fick när jag öppnade bokpaketet var att den här boken kan jag INTE ha som tunnelbanebok utan att skämmas.

Gräsliga färger, ful bild. Och hon/Mclean har bara pastellfärgade kläder = inte min kopp av te. Hade jag inte vetat att Sarah Dessen skriver bra böcker hade jag aldrig köpt den baserad på omslaget…

Här är alla inlägg på Flaskposten om eller omnämnande Sarah Dessen.

/Sofia

7 Responses to “Bra bok – FUL framsida”


  1. 1 Maria 15, maj, 2011 kl. 8:08 e m

    OK bok – FUL framsida. De amerikanska omslagen är så hemska och totalt missvisande. (Auden i en rosa klänning? Halley hjulandes på stranden? Jeansshortsen?) De brittiska framsidorna är mycket coolare. Ändå har jag bara de amerikanska… Hm.

    Boken. Mja. Jag läste ut den i natt och vet inte riktigt. Det är Dessen så det är inte DÅLIGT. En del saker är underbara. Men jag är inte så over the moon som jag vill vara. Behöver nörddiskutera den här boken.

  2. 2 Sofia 15, maj, 2011 kl. 8:39 e m

    Än så länge håller jag med om att den inte kommer upp i samma klass som flera av de andra böckerna.

    Jag ryser nu när du beskriver de andra omslagen. Själv har jag några av de snygga och några av de fula. Jeansshortsen är nog det jag tycker är värst.

    Snabbkollade din blogg och ser att du skrivit massor om Dessen – kul! Ska ta och läsa noga vid tillfälle. Nu skriker dock What happened på mig så jag ska logga ut från datorn. Sen kan vi nörddiskutera boken på våra bloggar!

  3. 3 Tonårsboken - Elin 17, maj, 2011 kl. 5:45 e m

    Håller med om FULT och gräsligt omslag, men ush vad sugen jag är på den ändå! Handlingen låter bara så mycket Dessen, måste läsa!

  4. 4 Sofia 19, maj, 2011 kl. 10:22 e m

    Hela boken är väldigt mycket Dessen! Så snart jag hinner ska jag skriva mer om den. LÄS!!!

  5. 5 Clarisa 21, maj, 2011 kl. 7:37 e m

    Men du, på sidan 53. Är det inte Annabel och Owen som nämns i typ en sekund?

  6. 6 Maria 21, maj, 2011 kl. 8:10 e m

    Jo, det är det 🙂 Annabel och Owen alltså.

  7. 7 Sofia 21, maj, 2011 kl. 10:11 e m

    JO!! Jag blev hur glad som helst. Måste läsa om deras bok för att se om Deb el. någon annan nämns.


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


