Tycker om MITT SKITLIV

Eller alltså boken om Claras skitliv snarare. Det är danska författaren Vibeke Baekkelund Lassens debutungdomsbok.

Hade av någon anledning fått för mig att det – skitlivet – utspelade sig i Norge och att författaren till det var norska, men hela känslan är från början på något obestämt sätt dansk, och när definitivt danska markörer som Odense figurerar (som sjukhusmiljö bland annat… ) förs jag på andra tankar och söderut.

Det är en skitig stämning, skapad med språket i boken – svordomar, slanguttryck. Och det förstärker skitlivskänslan som Clara, 16, befinner sig i. Hennes lillebror är död, hennes mamma vill dö, hennes pappa har flytt fältet och startat ett nytt liv utan dem och dessutom finns det en del skitmänniskor i Claras fest och vänkretsar. Särskilt en kille är en riktig skitkille.

MEN alla är inte det. Vilket är som en livlina, kanske inte för bokens förvånansvärt starka och modiga huvudperson Clara, men för mig som läsare. Vill inte vara i totalsvart. Boken har undertiteln – en kärlekshistoria. Jag tycker om kontrasten i titelorden, alltså skitliv vs. kärlekshistoria, och jag gillar hur de två tvinnar sig samman i själva handlingen. Sen tycker jag att det är spännande med den danska miljön och att föreställa sig hur allt utspelar sig på för mig svårtydd danska med mycket attityd. Se bara på originaltiteln och känn: Mit lorteliv – en kaerlighedshistorie – visst låter det hårt och underbart på samma gång?!

Exakt så är boken.

/Johanna

4 Responses to “Tycker om MITT SKITLIV”


  1. 1 Clarisa 24, maj, 2011 kl. 7:10 e m

    Åh gillade verkligen den! Tyckte så mycket om hur ”utlänningarna” beskrivs i boken, ingen grej liksom. Himla fin, men kommer ihåg att jag var lite tveksam över att hon aldrig anmäler en sak som händer henne. Om jag minns rätt? Läste den för så längesen
    OBS själv ”utlänning” därför känslig för exotiserande.

  2. 2 Johanna 24, maj, 2011 kl. 9:11 e m

    Ja, jag håller med om båda grejerna!

  3. 3 Ka 25, maj, 2011 kl. 7:29 f m

    Samma här, jag gillade den mycket när jag läste (hihi det har ni väl sett i BTJ-häftet förresten)

  4. 4 lena kjersén edman 25, maj, 2011 kl. 8:31 f m

    Jättespännande artikel om ideologi och indoktrinering i barn- och ungdomslitteratur

    (”utlänningar” till exempel)

    i artikeln ”Bajsböcker och barnindoktrinering” i BARN-numret av Ord & Bild 1-2,2011

    ÄNTLIGEN BLIR DET DEBATT!

    Har ni hunnit läsa?


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


