Vilka bokbloggar läser du?

Idag har jag uppdaterat Flaskpostens länklista över bokbloggar. Jag är extremt dålig på att läsa bokbloggar (skäms lite nu) men det finns några jag läser så gott som dagligen och det är bloggarna i vår lista. De jag lagt till idag har jag följt i varierande lång tid. Bra är de. Läs dem du också om du inte gör det redan:

Samt några författare som bloggar:

Fråga: vilka bokbloggar läser du?

/Sofia

11 Responses to “Vilka bokbloggar läser du?”


  1. 1 Tobias 2, juni, 2011 kl. 1:15 e m

    Jag läser inga alls. Läser hellre böckerna än att läsa om dem

  2. 2 Sofia 2, juni, 2011 kl. 1:28 e m

    Så resonerar jag kring film. Brukar undvika recensioner.

  3. 3 Clara 2, juni, 2011 kl. 2:11 e m

    Jag läser en massa bokbloggar, mest om ungdomsböcker! Några favoriter är Bokgläntan, Bara en sida till, Sofies bokblogg, Alice’s & Lyra’s bokhylla, Tonårsboken… jag skulle kunna räkna upp hur många som helst, flera finns i listan på bokclara 🙂

    Såg kommentaren på min blogg, tack!

  4. 4 Sofia 2, juni, 2011 kl. 9:28 e m

    Jag ska kolla in din länklista vid tillfälle. Av de du listar ovan brukar jag bara läsa Tonårsboken…

  5. 5 lena kjersén edman 4, juni, 2011 kl. 10:54 f m

    Det är verkligen väldigt olika kvalitet på bokbloggar: jag följer många. Mest de bloggar som är skrivna antingen av tonåringar eller av bibliotekarier.

    Det som förvånar mig är att många av dem som bokbloggar faktiskt inte verkar ägna särskilt mycket tid till att läsa. Inte äldre litteratur och faktiskt inte heller säsrkilt mycket nyutgiven litteratur. Många bokbloggare skriver om ett mycket litet antal titlar.
    Det är några få titlar som återkommer nästan överallt. (Värt en sociologisk undersökning.)

    Istället svarar dessa bloggare på enkäter (som vandrar runt…) eller drömmer om att köpa de allra mest populära böckerna eller diskuterar bokomslag och vilken känd skådespelare som ska spela huvudrollen i eventuella filmatiseringar …

    Men det finns också mycket BRA och belästa och diskussionslystna bokbloggare.
    O!

    ”Bernur” (som numera också är kritiker) är den som jag läser varje dag. Imponerande!

    ”Hermia” föstås.

    Ofta läser jag också ”Matildas läshörna”.(visst heter den så?) Jag diskuterar gärna läsupplevelser med Matilda som är 13 år.Tala om en storläsare!
    Och så intressant Matilda i Skåne berättar om sina läsupplevelser!

    De bloggande bibliotekarierna som har ”1000 böcker och en film” skriver enastående bra, liksom bibliotekarien Annika Edlund som har ”Barn-och-ungdomsboksbloggen”. (Jag hoppas jag minns bloggnamnen rätt.)

    Bloggarna ”Kafka på jobbet” och ”Om böcker som jag hunnit läsa” = kanonbra!
    Och spirituella!

  6. 6 lena kjersén edman 5, juni, 2011 kl. 6:16 f m

    ”Bokcirklar”.

    En community med blogginlägg av medlemmar där det ofta diskuteras ungdomsböcker.
    I juni är Hanna Ohlsson – författare till kanske vårens bästa ungdomsreality ”Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag” –
    gästbloggare i http://www.bokcirklar.se.

  7. 7 lena kjersén edman 5, juni, 2011 kl. 6:18 f m

    SARA Ohlsson!

  8. 8 lena kjersén edman 5, juni, 2011 kl. 6:59 e m

    Hannah
    Tvillingarnas bokbuffé

    De här tre bokbloggande tonåringarna, Hannah och tvillingarna,läser verkligen mycket och skriver väldigt lockande.

    Senast tipsade ”Tvilingarnas bokbuffé” om en av Jostein Gaarders allra bästa böcker: Spelkortsmysteriet.

  9. 9 Therese 7, juni, 2011 kl. 2:24 e m

    Måste ju bara ta tillfället i akt och berätta om vår blogg ”Biblanbloggen” http://biblanbloggen.blogspot.com/ där jag och mina kollegor på biblioteken i Nybro och Torsås tipsar om böcker för barn och ungdomar från 13 år och uppåt. Vi har t.o.m. blivit citerade i Bibliotekstjänsts reklamutskick. Vi som skriver har olika favoritgenrer, så blandningen brukar bli ganska bra, tycker vi.

  10. 10 Nellie 16, juni, 2012 kl. 12:54 e m

    Jag råkade av en slump ramla in på bloggen nedan som är nystartad.http://bokensbarn.blogg.se/
    Annars läser jag Tonårsboken


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


