Den här boken får mig sugen på att läsa filosofi

Wills mamma är död. Läkarna sprättade upp hennes bröstkorg och kramade hjärtat men det gick inte igång. Påkörd av en rattfyllerist. På begravningen blir Will kär. Hur är det möjligt när allt är svart? När livet är på absoluta botten. Varför dör man? Vad händer efter döden?

Lia Hills bok Nybörjarguide till livet eller kaosteori handlar om sorg och kärlek. Det är hjärtskärande fint. Dels kärlekshistorien mellan Will och Taryn. Men det jag tycker bäst om är beskrivningen av hur Will, hans bror Adam och deras pappa hanterar mammans död. Hur de agerar med varandra och söker olika utlopp för sina känslor. Huvudfokus är på Will och inläggets titel syftar på att Will ger sig in i filosofins värld för att söka svar på sina frågor om döden. Tunga ämnen och en sorglig bok som ändå inte känns som om den lägger sten på mina axlar. Tvärtom. I den finns även (lite) hopp. Jag blev fast.

/Sofia

7 Responses to “Den här boken får mig sugen på att läsa filosofi”


  1. 1 flaskpostenJohanna 10, juni, 2011 kl. 3:15 e m

    Yes, hela boken gör mig läsig och filosofisugen! Längtar efter en ledig stund på balkongen…

  2. 2 Sofia 21, juni, 2011 kl. 9:17 e m

    Hoppas du får en ledig stund på balkongen snart!

  3. 3 flaskpostenJohanna 22, juni, 2011 kl. 3:04 e m

    Ja precis! Hemma nu? Välkommen hem till Flaskan :)!

  4. 4 Sofia 22, juni, 2011 kl. 3:28 e m

    jag är hemma nu!!! I missed you and Flaskan. Ska vi ses snart?

  5. 6 lena kjersén edman 23, juni, 2011 kl. 11:57 f m

    Hm.
    Varför är jag inte mer entusisastisk över Nya Zeeländska författaren Lia Hills ungdomsbok? Jag som är svag för Rumi,Sartre, Wttgenstein och gärna läser böcker som är lika mycket filosofiska som psykologiskt realistiska. Som GÄRNA läser ungdomsromaner av Aidan Chambers, Ursula le Guin Jostein Gaarder, Gillian Cross…

    Jag kommer att ”bokprata” för gymnasister om Nybörjarguide för den har absolut de kvaliteter som Sofia nämner.

    Men det som gör att jag inte jublar är:
    1) Dialogerna är för för frekventa. Liksom många av 2000-talets ungdomsförfattare gödslar Lia Hills med dialoger med så kallad ungdomsjargong,tjatigt)
    2) Filosfin hänger ofta löst (Lia Hills borde läsa Odödligheten av Milan Kundera och se hur mästaren gör).
    Ett exempel. Kapitlet ”leva i ett glashus”börjar:
    ”På vårt närmaste bibliotek lånar jag en bok av en filosof som heter Wittgenstein. ”

    Sedan förväntar sig en läsare (åtminstone jag) att några wittgensteinska tankar ska integreras i fortsättningen av kapitlet. Men icke!
    Man brukar tala litet spydigt om ”namedropping”. Ibland tycker jag att Lia Hiils är farligt nära ”filosofidroppande”.

    För övrigt ger X-Publishing ut intressanta böcker. Också denna är intressant.

    lena kjersén edman

  6. 7 flaskpostenJohanna 23, juni, 2011 kl. 1:09 e m

    Jag har ju ännu inte haft min balkonglediga tid så jag vet ju inte om jag håller med dig eller inte Lena, men än så länge är min filosofi-ungdomsboksfavorit Sofies värld – that’s norwegian wood :)! /Johanna i svår norsk-period (Dahle-Nyhus, Grimsrud, Knausgård, Kråkans otroliga liftarsemester… Hole!)


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


