Sommarlovsvägen till helvetet (allt annat än långtråkig)

Nu har jag läst ut boken som jag aldrig hann få med till Frågesportkvällen med Sommarlovsboktips förra veckan, så detta får bli en komplettering.

Den platsar perfekt nämligen. Utspelar sig under ett sommarlov. Är underbart rolig! Sofia har redan skrivit om den.

Den är ovanlig också. Bland alla böcker om från- eller närvarande pappor som dykt upp i roman- och biografiform de senaste åren är detta en gnistrande, sprakande ”mamma-road-to-hell-skildring” – och jag älskar det!

Helt befriande med en mamma som INTE är sådär uppoffrande, kompisrelaterande eller överbeskyddande som vi vid det här laget är rätt vana vid, eller hur?

Precis som Sofia tyckte är ju Beata – mamman i boken, egentligen så fruktansvärt hemsk, pinsam och över gränsen många gånger, men jag tycker att hon är rätt cool också OCH jag tycker ändå att boken slutar i nån slags kärleksförklaring till just henne.

Att pappan är borta genom hela boken är kanske lite konstigt, men jag saknar honom inte i detOmslagsbild: Min pappa är snäll och min mamma är utlänning här fallet. Det här är Beatas match och dottern Alicjas förstås. Fattar verkligen inte varför han, pappan,  finns med där så framträdande i titeln.

Boken spelar med fördomsbilder om polacker och svenskar, och clashen dem emellan, och den gör det på ett sätt som jag tycker har precis rätt glimt i ögat. Humorn, alla förvecklingar, missförstånd, galenskaper och sköna repliker. Man har inte tråkigt en sekund i spruckna renoveringar, påvebesök och infernaliska kärleksvåndor/kompissvek. 

Boken du ska läsa i sommar heter: Min pappa är snäll och min mamma är utlänning och är skriven av Emmy Abrahamson.

/Johanna

Ps. här kommer min favoritregel från boken:

#243  Acceptera att man aldrig kan slänga något. Någonsin. Detta gäller framför allt rostiga krokar, trasiga brödrostar, skor utan sulor, vaxet från smälta ljus, gummihandskar med hål i och förkalkade uråldriga kranar. Det finns alltid någon släkting i Polen som en dag kommer kunna reparera allt.

8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


