Upptäck nya bilder av hur det är på NATTEN!

Det här är en bilderbok som inte lockar Omslag - God natt, nattmed färger eller former som jag tycker om. Ändå är jag HELT, utan överdrifter, fast efter bara några sidor.

Först är det texten som drar i mig, men efterhand börjar jag upptäcka att jag tycker om bilderna allt mer. Där finns starka uttryck och på-pricken-detaljer att upptäcka.

Boken är nattpoesi proppfull med ordbilder och levandegjorda ting att se framför sig:

God natt då stolen,
den vita plaststolen i trädgården,
som ligger på rygg i trädgårn och skrattar. 

Godnatthälsningarna bygger ofta vidare på olika uttryck. Jag tycker särskilt om fågelgodnatt-sidan    (hej, här är en som fortfarande har pippi på fåglar!)
som har spunnit ut från ”skatbo till hår”-liknelsen till något eget och finurligt-tänkvärt:

God natt då fåglarna
som sover i trädet,
och fåglarna i mitt hår
som bygger bon om natten.
Håret så fullt
att jag inte kan somna.

Så himla fint, filosofiskt om allt runtomkring oss och en känsla av det-ordnar-sig-stämning i natten! Så missa inte God natt, natt som jag höll på att göra – den är värd att hålla sig vaken till!

Det norska barnboksradarparet Gro Dahle och Svein Nyhus har gjort flera andra uppmärksammade, starka och annorlunda bilderböcker som Den Arge, Roy och Snäll.

/Johanna

8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


