Fyra YA fick följa med mig hem

Nu börjar jag återhämta mig från den jetlag som klubbat mig i huvudet efter hemkomsten från min semesterresa. Jag har under ca två veckor bilat omkring i främst Kalifornien. Under resan har jag besökt de fyra bokaffärer som kommit i min väg. Alla fyra var av typen ”ganska små men otroligt mysiga affärer som inte tillhör någon stor kedja”. Bokkedjorna lyste däremot med sin frånvaro. Både Borders och Barnes & Noble i San Francisco hade slagit igen.

Nu föredrar jag ”mysiga affärer-typen” och hade kunnat köpa hur mycket som helst. Till slut blev det dock bara fyra böcker samt två noterade på en lapp (ja jag ångar att jag inte köpte de också).

De fyra jag köpte:

Saving Francesca av Melina Marchetta. Jag sträckläste den här på flygplanet hem. Inlägg kommer inom kort. Kan bara säga: I love. Om Marchettas bok Jellicoe Road har jag skrivit om här och Clarisa här.

The Six Rules of Maybe av Deb Caletti. Enligt den väldigt trevliga expediten i fina affären The Booksmith rusade alla som läst Sarah Dessens böcker nu efter Deb Calettis. Det står t.o.m. på framsidan att boken påminner om Sarah Dessen bästa verk. Jag är mycket nyfiken på den här och om den kommer att hålla Dessen-måttet. Jag struntade faktiskt i vad boken handlade om. Påminner den om Dessen så välkommen med hem till Sverige.

Pretend you love me av Julie Anne Peters. Booksmiths-expediten tipsade även om den här. Ska vara en riktigt bra ungdomsbok om svår kärlek där pojkflickan Mike blir kär i nyinflyttade Xanadu.

The adoration of Jenna Fox av Mary E. Pearson. 17-åriga Jenna vaknar ur en koma utan att komma ihåg sitt tidigare liv. Låter inte så originellt men den verkar mycket spännande. Kolla in boktrailern och läs mer om boken här.

De två jag inte köpte men som jag kommer att göra efter att jag skrivit inlägget:

Rampant av Diana Peterfreund. På en liten rekommendationslapp i butiken stod det att huvudpersonen och boken påminner om Buffy the Vampire Slayer. Hur kunde jag inte köpa en bok som påminner om Buffy? I Rampant slåss Astrid mot onda enhörningar istället för vampyrer. Det låter helt galet. Jag måste läsa.

Beauty queens av Libba Bray. Den här boken låter också helt absurd: ett flygplan med skönhetsfröknar kraschlandar på en öde ö och en Flugornas herre-liknande situation uppstår. Libba Bray har på svenska kommit ut med sina böcker om Gemma Doyle där jag läst de två första Ögat över månskäran och Upprorsänglar, i trean tog det dock stopp.

De två blev jag också tipsad om av expediten på The Booksmith. Kan ha varit en av de bästa bokaffärer jag någonsin varit inne i. En jättesnygg tygkasse sålde de också och den köpte jag. Om du åker till San Francisco, besök The Booksmith.

/Sofia

13 Responses to “Fyra YA fick följa med mig hem”


  1. 1 FlaskpostenJohanna 27, juni, 2011 kl. 8:39 f m

    Åh vad man vill åka på bokhandelssemester NU! Ska bli spännande att höra om resan, böckerna, allt 🙂
    The Six Rules of Maybe låter mycket Dessen bara i titeln, hoppas det slår in!

  2. 2 Clarisa R Ronge 27, juni, 2011 kl. 7:20 e m

    Välkommen hem! Jag vill också åka på bokhandelssemester. Och jag blir mycket sugen på dina inköp, läs fort och skriv!

  3. 3 Sofia 27, juni, 2011 kl. 8:22 e m

    Bokhandelssemester är en mycket bra semester!

    Johanna: håller tummarna för att Six Rules ska likna Dessen. Hoppas hoppas.

    Clarisa: Tack! jag ska läsa så snabbt jag kan. Tyvärr har jag en massa måste läsa böcker (August…). Eller tyvärr och tyvärr, det är också kul. Men jag är mycket sugen på att läsa mina inköp.

  4. 4 maria 27, juni, 2011 kl. 10:24 e m

    Jag lägger upp min läsning ungefär så här:
    böcker av Sarah Dessen – böcker Sarah Dessen gillar –
    böcker som påminner om Sarah Dessens – böcker av Sarah Dessens mentor
    så Caletti låter spännande 🙂

    Och Francesca väntar i min bokhylla.

  5. 5 Sofia 28, juni, 2011 kl. 8:37 e m

    Bra prioriteringslista! Vem är Sarah Dessens mentor? Det har jag helt missat.

  6. 6 Tonårsboken - Elin 29, juni, 2011 kl. 12:22 f m

    Är själv i Kalifornien just nu och blev hemskt besviken när jag kom till SF och inte hittade en enda bokhandel. Tydligen har de flesta fått stänga igen pga att nätbokhandeln blivit så stor.

    Tack för tipset med The Booksmith! Måste verkligen besöka den nu i dagarna. Har också köpt ”Saving Francesca” och fick en hel del tips nu i ditt inlägg.

  7. 7 Sofia 29, juni, 2011 kl. 8:17 f m

    jag såg att du skulle dit. Kul! Det finns ju mycket att göra där. Men visst kändes det konstigt när det inte fanns en enda bokaffär i centrum.

    En som ligger ganska centralt är Book Passage som ligger i Ferry Building (vid den där ”bondens marknad”). Men den har du säkert varit i?

    Jag hade kunnat köpa hur många böcker som helst men fick hejda mig. Det blir lite tungt att släpa hem… Du får rapportera sen vilka böcker du köper, ska bli roligt att läsa om.

  8. 8 maria 29, juni, 2011 kl. 10:10 f m

    Mentor: Lee Smith. Men det var bara en slump att jag satt på golvet vid ”S” på biblioteket, hittade ”Mississippi börjar i lobbyn på Peabody Hotel” och tyckte namnet lät bekant.

    Böcker hon gillar brukar funka på mig. Böcker som påminner om är lite mer osäkert, men ibland träffar det rätt. Så jag hoppas också att Caletti är värd det höga berömmet.

  9. 9 Johanna 29, juni, 2011 kl. 2:18 e m

    Maria, hur vet du det om mentorn Lee Smith? Har hon sagt det i boken? Blev så nyfiken bara för har aldrig hört det förut.

  10. 10 Sofia 29, juni, 2011 kl. 2:51 e m

    då ska jag kolla upp Lee Smith! Kul med ett nytt namn.

  11. 11 maria 29, juni, 2011 kl. 3:42 e m

    Sarah har nämner henne på bloggen ibland. Här är några bra tillfällen från längre tillbaka:
    http://sarahdessen.com/1528/blog/1528/ (Kolla gamla omslaget!)
    http://sarahdessen.com/1521/blog/1521/
    http://sarahdessen.com/1315/blog/1315/

    Dessutom tackas hon i ”That Summer” och tillägnas ”Keeping the Moon”. Bokhylleresearch…

  12. 12 Maria 5, juli, 2011 kl. 2:42 e m

    Du har just fått mig att köpa fler böcker (fast jag har massor av olästa hemma). 🙂
    Jag är en av de få som fortf inte läst Jellicoe Road, så nu har jag köpt både den och Saving Fransesca. Bland annat.
    Tack för tipsen!

  13. 13 Sofia 5, juli, 2011 kl. 10:05 e m

    Vad roligt! Får hålla tummarna för att du kommer att gilla dem. Det ska bli kul att höra vad du tyckte om JR och SF sen!


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


