Saving Francesca

När jag köpte Saving Francesca av Melina Marchetta i en liten bokaffär i San Francisco höll den äldre mannen bakom kassan en utläggning om dagens Young Adult-böcker. Han verkade mycket nöjd med mitt val av bok och menade att YA-böckerna idag är mycket bättre än vad de varit på länge: bättre språk och handling.

Saving Francesca sträckläste jag (nästan hela) på flyget hem från USA. Jag var fast med en gång i berättelsen om Francesca, hennes mamma som en dag inte går upp ur sängen, pappan som gör sitt bästa men vet inte hur, den ledsna lilla brodern. Jag var fast i berättelsen om hur Francesca vantrivs på sin nya skola, en f.d. pojkskola som nu tar emot flickor. Pojkarna där är inte de trevligaste och de tre tjejerna som Francesca umgås med på dagarna är de tre underligaste tjejerna från hennes förra skola.

Francesca mår dåligt och vill bara bort.

Men boken är ingen depp-bok, Marchetta skriver med ett stänk av humor och jag skrattade lite för mig själv under läsningen.

Det här är en ”utvecklingsroman” i stil med Sarah Dessens böcker. Det är vänskap, kärlek och familjeproblem. Det är bra.

Saving Francesca skiljer sig en del från Jellicoe Road som jag och gästbloggaren Clarisa skrivit om. Saving… har en ”enklare” historia som är något mer förutsägbar men jag tycker bättre om Saving… än Jellicoe Road. Om du tycker om riktigt bra YA bör du dock läsa båda böckerna.

/Sofia

6 Responses to “Saving Francesca”


  1. 1 Clarisa 4, juli, 2011 kl. 8:36 e m

    Vad roligt att du gillar Saving Francesca mer än Jellicoe! Jag älskar alla hennes böcker och sträckläste SF. Men Jellicoe har en speciell plats i mitt hjärta! Du måste läsa Pipers son!
    Ser verkligen fram emot att prata mer om Saving Francesca! Älskar vänskapen mellan tjejerna och killarna som de liksom adopterar!

  2. 2 Johanna 4, juli, 2011 kl. 8:38 e m

    Ååååh! Håller med om allt utom näst sista meningen. Men annars, ALLT! Visst är det fint med all sorg och allt skratt i en salig blandning. Älsk älsk älsk på Francesca!

  3. 3 Johanna 4, juli, 2011 kl. 8:39 e m

    Håller med om allt Clarisa skriver samtidigt som mig också. Vi är som hajar när det gäller Marchetta, haha!

  4. 4 Clarisa 4, juli, 2011 kl. 8:41 e m

    Sitter här och skrattar … verkligen hajar!

  5. 5 Sofia 4, juli, 2011 kl. 8:49 e m

    Nu sitter jag också och skrattar! Såg att det kommit fyra kommentarer rekordsnabbt på inlägget och anade att det nog var ni. Roligt att ni simmar runt och lurpassar efter Marchetta.

    Jellicoe Road var mer klurig och med fler trådar som skulle knytas ihop, i SF gick det att på ett helt annat sätt gissa sig till handlingen tycker jag. Jag hade ju lite svårt att komma igång med JR men med SF bara störtdök jag rätt in i handlingen.

    Jag gillade också hur vänskapen utvecklade sig mellan tjejerna och killarna. Och att Francesca säger ifrån till….. eller ska vi spara det tills vi ses den 14?

  6. 6 flaskpostenJohanna 5, juli, 2011 kl. 10:38 f m

    Nu har jag botaniserat lite djupare i Marchetta-inläggens värld, vilken grej det verkar vara. Hade ingen aning, men bokbesatthet när den är som bäst låter det hursomhelst som 🙂
    Det sparar jag till en framtida resväska!


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


