Sjöodjur och svartalver i Gamla stan

Nu har jag läst första delen i en ny serie: Jakten på Jack. Omslagsbild: Trolldom i Gamla Stan

Det är Megakillen-duon Martin Olczak och Anna Sandler som nu slagit till med magi och spänning i Stockholms gränder, nöjesfält, museer, kyrkor och tunnelbanestationer.

Första boken i serien heter Trolldom i Gamla stan och här får vi träffa 10-årige Jack för första gången. Han är föräldralös, har bott på barnhem och ska nu tillbringa sommaren tillsammans med sin moster som har en verkstad som reparerar gamla brödrostar i Gamla stan.

Jag tycker jättemycket om Jacks moster Betty. Hon är annorlunda och cool och det som Jack först befarar kunde bli det sämsta sommarlovet någonsin (ni vet den där särskilda sommarlovsboksgenren) vänder hon genast till det absolut bästa, men också farligaste…

Av en slump hittar Jack en mystisk gammal bok som legat gömd under en planka i Bettys brödrostverkstad. Det visar sig att boken innehåller trollformler och att Jack har mycket ovanliga förmågor, men även att Stockholm ruvar på varelser som folk har slutat tro på:

Tro inte på dårarna som säger att det finns ett sjöodjur i Riddarfjärden.

Det finns såklart TRE stycken!  [ur Trolldomsboken]

Själv är jag väldigt förtjust i Gamla stan i Stockholm; gränderna, stämningen – Österlånggatan! Det var därför jag valde boken. Och jag blev inte besviken. Fina teckningar, mystik och stämningsfullt beskrivna miljöer i lättläst och spännande serie + min nya favoritbokmoster Betty med sin motorcykel, hårdrocksskivsamling och sköna inställning!

I nästa del som inte utkommit ännu går jakten vidare för att utspela sig bland gastar på död mans kista, det vill säga på regalskeppet Vasa!

/Johanna

8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


