Sommarhusromantik: Två somrar i Jenny Hans Couisins Beach

Ingen sommar utan dig heter del två i Jenny Hans underbart sommar-somriga ungdomsbokstrilogi.

Frågan är VEM ”dig” i titeln syftar på. Är det någon av bröderna Conrad och Jeremiah eller är det deras mamma Susannah… ?

Inför frågesporten med sommarlovsboktips läste jag den första boken – Sommaren jag blev vacker och sögs in i sommarhuslivet. Där får vi träffa 15 åriga Isabel även kallad Belly, som varje år så länge hon kan minnas tillbringat somrarna tillsammans med sin familj och mammans bästa vän Susannah med familj i Cousins Beach – sommarhuset med stort S och ett liv hon lever för hela resten av året.

Men allt kommer inte att kunna fortsätta som det alltid har varit, hur mycket de alla än skulle vilja det… De två böckerna glider över i varandra med vissa sammanlänkande tillbakablickar.

Och det här är riktiga sommarböcker! Vänskap av alldeles särskild stark sort, familjehemligheter som leder till smärtsamma förändringar, sorg och komplicerad kärlek att dras in i.

Den tredje boken är ännu inte översatt till svenska, men man längtar efter den när man läst ut de första två. Jenny Han är en mästare på sommarvemod!

Förra sommaren läste Sofia den första boken och tyckte så HÄR

/Johanna

11 Responses to “Sommarhusromantik: Två somrar i Jenny Hans Couisins Beach”


  1. 1 Sofia 5, juli, 2011 kl. 8:13 f m

    Vad roligt, jag håller på och läser del två just nu, har nästan läst färdigt. Tycker mycket om den. Jag har trean hemma och ska nog läsa den direkt efter.

    Jag gillar tillbakablickarna och att Jeremiah får några kapitel här och där, intressant att läsa även ur hans synvinkel.

  2. 2 flaskpostenJohanna 5, juli, 2011 kl. 10:53 f m

    Ja roligt, jag tycker också om när man får följa vad flera av personerna tänker!

    En helt annan sak. Jag tänkte faktiskt inte på det när jag höll i själva boken, men vad gör idol-Agnes på omslaget? Det känns inte alls sommarvemodigt, haha.

  3. 3 Clarisa 5, juli, 2011 kl. 12:04 e m

    Hej ni!
    Jag tyckte första boken var mycket bättre än andra och tyvärr inte så mycket om tredje boken. Sjukt sugen på att åka till Cousins beach! (om det fanns på riktigt) Kolla här har Johanna L Intervjuat Jenny: http://bokhora.se/2010/intervju-med-jenny-han/

  4. 4 Johanna 5, juli, 2011 kl. 1:49 e m

    Hejhej Clarsia!
    Mm, intressant intervju! Jag har svårt att skilja ut första och andra boken, det känns som att de hänger ihop mycket, tycker om båda. Blir säkert skillnad med tredje i och med det där tidshoppet.Trist om det inte är samma feeling…
    Hursomhelst i ett hus i Cousins beach skulle jag gärna hänga en sommar, om det nu finns, var det nu är, finns säkert flera…

  5. 5 Sofia 5, juli, 2011 kl. 10:03 e m

    just det intervjun, den minns jag att jag läste på Bokhora förra året. Kul.

    Clarisa: jag har ju trean liggande här hemma tack vare dig : ) Hoppas den var okejbra i alla fall.

    Vill också åka till Cousins beach. Undrar om det ligger nära Colby för då skulle vi alla kunna åka på en roadtrip..

  6. 6 Clarisa 6, juli, 2011 kl. 9:37 f m

    Roadtrip!

  7. 7 Clarisa 7, juli, 2011 kl. 8:53 f m

    Och nu har den nästbästa ungdomsboksbloggen skrivit om den: http://www.foreveryoungadult.com/2011/07/06/the-summer-i-turned-bitchy/

  8. 8 flaskpostenJohanna 7, juli, 2011 kl. 9:35 f m

    haha, grym analys av Bellys killsmak :)!

  9. 9 Sofia 7, juli, 2011 kl. 2:03 e m

    jag skrattar just nu högt! Hur roligt skrivet som helst.

  10. 10 Clarisa 7, juli, 2011 kl. 4:35 e m

    De skriver alltid så roligt!

  11. 11 Sofia 7, juli, 2011 kl. 10:14 e m

    jag borde bli bättre på att läsa andra bloggar… särskilt den.


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


