Någons hjälte – en charmig dramaboy gör entré!

Omslagsbild: Någons hjälteEn rolig bok som efterhand blir alltmer spännande, så skulle jag vilja beskriva Mårten Sandéns superhjälte-story om Viktor Stenmark som går i 6:an och känner sig allmänt osynlig.

I hemlighet har han trollkarlsdrömmar och skulle gärna vilja anmäla sig till skolans stjärnkabaré för att stå på scen, men det är absolut uteslutet, eller?

Genom pinsamheter och missförstånd börjar saker som Viktor knappt vågat tänka plötsligt hända i verkligheten. Och som i alla superhjältesammanhang dras Viktor in i ett trassligt dubbellivs-spel och det är där spänningen kommer in. Hur ska han klara av att genomföra sin extrema kabaré-plan, utan att avslöja sig som hjälten alla letar efter?

Jag skrattfnissade jätteofta mellan sidorna när jag läste den här boken på bussen. Mest på grund av Viktors galna och absolut överdramatiska tankar hela tiden: ”Han skulle dö där i skogen, snopplös och iklädd flugglasögon, slängkappa och sin storasysters trosor.”

Viktor är en sån dramaboy och hans liv är över i pinsamhetsdöden ett antal gånger innan boken är slut. Jag brukar inte gilla Bert- och Sune-fnissiga böcker så värst nuförtiden, men det här är kul, och när Viktor står orörlig på golvet i rosa morgonrock och Elvisfrisyr och undrar vart hans vanliga värld har tagit vägen, då hejar jag verkligen på honom :)!

Detta var ytterligare ett av mina sommarlovsboktips från den där Frågesportskvällen.

/Johanna

8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


